Miesięcznik "BIZNES meble.pl" styczeń 2018

ruje 45,6% badanych. Te ostatnie jednak w znikomym stopniu przyczyniają się do szerokiej popularyzacji polskiego wzornic- twa, gdyż są kierowane do określonego środowiska. MŁODE WILKI WZORNICTWA Jest to znaczący problem, biorąc pod uwagę, że polski rynek wzorniczy zdominowany jest – przynajmniej liczbowo – przez mikroprzedsiębiorstwa. 43% badanych to firmy jednoosobo- we, których właściciele współpracują z innymi wykonawcami. 42,7% to przedsiębiorstwa zatrudniające do 9 osób. Najwięcej badanych pracuje w branży wzorniczej 3-5 lat (37,4%) oraz 6-10 lat (30,6%). Dominacja mikrobiznesów ze stażem nieprzekraczającym 5 lat świadczy o adolescencji ryn- ku wzorniczego w Polsce, który ma potencjał rozwojowy, ale zważywszy na czynniki zewnętrzne, takie jak silne pozycje in- nych krajów europejskich z bogatymi tradycjami wzorniczy- mi, a także wewnętrzne wynikające przede wszystkim z braku szerokiej świadomości estetycznej społeczeństwa, potrzebuje wsparcia zewnętrznego zarówno w postaci projektów dotacyj- nych, jak i promocyjno-edukacyjnych. KONTROWERSJE WOKÓŁ INNOWACYJNOŚCI Najważniejszą wartością w branży wzorniczej jest innowa- cyjność. Cecha ta charakteryzuje polskie wzornictwo zdaniem nieco ponad połowy badanych. Nie jest to jednak wartość, która w sposób jednoznaczny definiuje działania polskich pro- jektantów. Wiele głosów bowiem – przeciwnie – wskazuje na zachowawczość i odtwórczość polskiego designu. ESTETYKA, JAKOŚĆ I KONKURENCYJNA CENA Najważniejszymi powodami, dla których klienci decydują się na zakup przedmiotów sygnowanych przez projektantów jest w pierwszej kolejności ich estetyka, w drugiej ich wysoka jakość, która zdaniem zainteresowanych designem, jest podobna do produktów zagranicznych. Na korzyść rodzimego wzornictwa przemawia cena, która jest zdaniem większości badanych kon- kurencyjna w stosunku do oferty zagranicznych projektantów. Dlatego 49,1% przebadanych osób preferuje polskie pro- dukty, a jedynie 4,3% woli przedmioty marek zagranicznych. Tendencja ta uwidacznia się jeszcze bardziej w decyzjach za- kupowych. 57% uczestników badania częściej kupuje produkty zaprojektowane w Polsce. Potencjalni klienci polskich produktów sygnowanych nazwi- skiem projektanta mają niezwykle pozytywne nastawienie do rodzimego wzornictwa. Zdecydowana większość uważa, że stale wzrasta liczba ciekawych polskich projektów. Polacy dostrzega- ją również wzrost liczby i coraz większą profesjonalizację sieci sprzedaży designu. Barierą, pomimo zadeklarowanej świado- mości Polaków, że produkty dobrze zaprojektowane nie zawsze muszą być drogie, jest brak środków finansowanych na ich za- kup. Jak wynika z badania, kupowalibyśmy więcej przedmiotów wzorniczych, gdyby było nas na nie stać. Zapewne dlatego nawet Polacy zainteresowani designem, wciąż mają w swoich domach więcej przedmiotów i mebli zaprojektowanych dla sklepów sieciowych, mebli zakupionych w tradycyjnych sklepach me- blowych, a dopiero na trzecim miejscu znalazły się przedmioty i meble zaprojektowane, których badani w swych domach mają najczęściej na łączną kwotę nieprzekraczającą 3 tys. zł. Pełna wersja raportu dostępna jest na www.lodzdesign.com Opracowanie: Iza Franckiewicz, Question Mark styczeñ 2018 [ BIZNES meble.pl 69 advertorial X design P A T R O N A T raczej słaba 43,6% raczej mocna 32,9% trudno powiedzieć 13,4% zdecydowanie słaba 5,4% zdecydowanie mocna 4,7% samozatrudnienie 43,3% do 9 osób 42,7% 10-49 osób 7,7% powyżej 250 osób 3,5% 50-249 osób 2,8% ceny polskiego designu są konkurencyjne w stosunku do produktów zagranicznych 42,9% ceny polskiego designu są zbyt wysokie 32,0% nie mam zdania 18,5% ceny polskiego designu są zbyt niskie 6,6% preferuję polskie produkty 49,1% jest mi obojętne z jakiego kraju są przedmioty, które kupuję 46,6% preferuję marki zagraniczne 4,3% POZYCJA POLSKIEGO DESIGNU NA ¥WIECIE LICZBA ZATRUDNIONYCH OSÓB JAK OCENIA PAN/PANI CENY POLSKIEGO DESIGNU WZGL}DEM CEN PRODUKTÓW ZAGRANICZNYCH? CZY PREFERUJE PAN/PANI PRODUKTY POLSKIE, CZY ZAGRANICZNE?

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=