Miesięcznik "BIZNES meble.pl" styczeń 2019

f perspektywy dla branĝy meblarskiej X raport styczeñ 2019 [ BIZNES meble.pl 11 rektor ds. handlu i marketingu w firmie Meble Marzenie. Analizując wskaźniki finansowe pro- ducentów mebli faktycznie można za- uważyć tendencję spadkową, na przykład w obszarze rentowności aktywów czy rentowności sprzedaży – mówi Łukasz Bąkowski, dyrektor operacyjny w Fabry- ce Mebli Gala Collezione. – Natomiast w Gala Collezione na przestrzeni ostat- nich 2 lat wahania ROA, ROE, ROS czy wskaźnika bieżącej płynności finansowej zmieniały się w granicach akceptowanej tolerancji, co świadczyć może o dużej dojrzałości przedsiębiorstwa i małej po- datności na ewentualne zawirowania na rynku. Jak podkreśla Łukasz Bąkowski, na spadek rentowności w branży meblar- skiej mogło mieć wpływ wiele różnych czynników, z których szczególnie istot- ne znaczenie miały dwa: wzrost oczeki- wań płacowych ze strony pracowników oraz wzrost cen surowców na początku 2018 r. Podniosły one koszt wytworzenia produktu na tyle wysoko, że ci, którzy nie zdążyli lub nie zdołali zareagować na to, czy to odpowiednio korygując ceny, czy to wprowadzając zmiany w procesie produkcji, odczuli to m.in. w postaci spadku rentowności. Zauważamy, że pol- scy producenci skupiający się na zachod- nich rynkach zbytu mogą odczuć duży spadek obrotów. Natomiast nasz kraj po- zostaje ciągle chłonnym rynkiem. Nadal jesteśmy w fazie dużego wzrostu, jeśli cho- dzi o budownictwo mieszkaniowe. Jeszcze przez pewien czas popyt na meble (twarde i tapicerowane) będzie generowany za- równo przez osoby kupujące te produkty na skutek zużycia posiadanych mebli, jak i przez osoby zmieniające miejsce za- mieszkania. Dodatkowo łatwa dostępność do kredytów i rosnąca skłonność do zaku- pu przedmiotów nie stanowiących mająt- ku trwałego, będą zapewne w najbliższym czasie utrzymywać popyt na meble nadal na wysokim poziomie – ma nadzieję Łu- kasz Bąkowski. Zdaniem Pawła Duczmala lata 2017 i 2018 w branży meblarskiej są do siebie zbliżone – zauważalne jest wyhamowa- nie wzrostu sprzedaży, zarówno na ryn- ku krajowym, jak i eksportowym. Pierw- 3 6 9 12 15 2010 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 13,83% 7,53% 7,09% 6,40% 6,14% 7,25% 7,60% 7,75% 7,13% 5,76% 5,05% 4,40% 4,39% 5,07% 5,21% 5,28% 4,82% 13,56% 11,61% 12,13% 14,15% 14,33% 12,99% 11,82% ROE ROA ROS ¥REDNIA PODSTAWOWYCH WSKA½NIKÓW FINANSOWYCH PRODUCENTÓW MEBLI WbPOLSCE ½RÓD’O: OBLICZENIA W’ASNE NA PODSTAWIE RANKINGU „Z’OTA 200 –bZESTAWIENIE NAJWI}KSZYCH PRODUCENTÓW MEBLI WbPOLSCE” (NA PODSTAWIE SPRAWOZDA” FINANSOWYCH 400 NAJWI}KSZYCH FIRM MEBLARSKICH WbPOLSCE). Co oznaczajÈ poszczególne wskaěniki? ROA (return on assets), czyli stopa zwrotu z aktywów, informuje o tym, jaka jest rentowność wszystkich aktywów firmy w stosunku do wypracowanych przez nią zysków, tj. jakie zyski przynosi każda złotówka zainwestowanego przez firmę kapitału w spółce, bez względu na to, czy została pożyczona, czy też nie. Wskaźnik ROA wyraża się następującym wzorem: zysk netto aktywa ogółem x 100% ROA = Kolejny wskaźnik – ROS – to marża zysku netto (wskaźnik rentowności sprzedaży). Oblicza się go dzieląc ostateczny zysk firmy przez przychody ze sprzedaży, co przedstawia następują- cy wzór: zysk netto przychody ze sprzedaży x 100% ROS = Wzrost wskaźnika rentowności sprzedaży z roku na rok oznacza, że każda złotówka przycho- du wypracowywanego przez firmę przynosi coraz wyższy zysk. Kolejny wskaźnik to ROE (return on equity) , czyli wskaźnik rentowność kapitału własnego, gdzie kapitał własny to różnica między aktywami ogółem a zobowiązaniami krótkotermino- wymi i długoterminowymi. ROE wyraża się następującym wzorem: zysk netto kapitał własny x 100% ROE = sze symptomy widać było już w lutym 2017 r., kiedy gwałtownie spadła wartość zamówień eksportowych, co było od- czuwalne przez wszystkich producentów mebli w Polsce. Firma Feniks jest jeszcze w fazie rozwoju – mówię tu o rynku kra- jowym – więc spadków sprzedaży nie ma, natomiast odnotowujemy dwucyfro- we wzrosty sprzedaży w indeksie rocz- nym. W 2017 r. indeks sprzedaży rok do roku wyszedł wzrostowo o 27% natomiast rok 2018 jest rekordowy, gdyż powinien zakończyć się wzrostem o 55% – mówi Paweł Duczmal. Jak podkreśla Robert Klaudel, pre- zes Zarządu firmy Restol, w minionym okresie firmy kumulowały kapitały celem dokonania inwestycji w ra- mach programów dotacyjnych z UE, uruchamianych w latach 2017-2020, z czego wynikały wzro- sty ich wskaźników płynności finansowej. Sprzedaż poprzez pośredników międzynarodowych, często pod obcą mar- ka, „bez twarzy” WRA¿ENIE STAGNACJI LUB STABILIZACJI OCENIAM JAKO CHWILOWE Z’UDZENIE, BO PR}DZEJ CZY PÓ½NIEJ OWO ROZDROBNIENIE WYGENERUJE DYNAMIK} ZDARZE”: WYMUSI AKCJE IbREAKCJE. TO TROCH} JAK TYGRYS PRZYCZAJONY DO SKOKU: NIBY WbBEZRUCHU, ALE WIADOMO, ¿E ZARAZ ZACZNIE SI} DZIAm IbTO BYm MO¿E DU¿O. Artur WasÈĝnik, dyrektor ds. handlu ibmarketingu wbğrmie Meble Marzenie.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=