Miesięcznik "BIZNES meble.pl" styczeń 2019

r e k l a m a potrafią te zagrożenia dostrzec i odpowiednio je zminimali- zować, a także wykorzystać pojawiające się szanse rynkowe. Niedobór pracowników, presja na podwyżki płac, zaintereso- wanie chińskich producentów podbojem naszego rynku czy też sprzedaż on-line – to bolączki nie tylko branży meblar- skiej. Mamy tutaj do czynienia ze zmianami na rynku, które są naturalnym następstwem m.in . globalizacji czy rozwoju gospodarki cyfrowej. Pytanie: jak rodzimi producenci będą potrafili sobie z nowymi realiami poradzić – dodaje. – Z na- szej perspektywy to, co obecnie dzieje się na rynku, prowadzić będzie do pewnego przetasowania sił i jednocześnie zwery- fikuje mocno listę graczy w branży. Przewidujemy, że meble z Chin długo jeszcze nie będą stanowiły atrakcyjnej alterna- tywy dla krajowej produkcji m.in. z powodu braku odpowied- niej obsługi posprzedażowej. Obecnie żaden z dystrybutorów współpracujących z producentami z Dalekiego Wschodu, nie jest przygotowany do świadczenia serwisu gwarancyjnego na odpowiednio wysokim poziomie i przede wszystkim – blisko klienta. W przypadku mebli tapicerowanych ten aspekt dla klienta jest niezwykle istotny, bo produkt taki kupuje się z my- ślą o użytkowaniu go przez dłuższy czas. W kontekście szans warto także wspomnieć konse- kwentny od lat wzrost zainteresowania Polaków rodzi- mymi produktami – umacnia się trend, zgodnie z którym cenimy to, co polskie. Oferta polskich producentów jest szeroka, a będzie jeszcze szersza. Ci, którzy do tej pory skupiali się przede wszystkim na eksporcie, głównie na rynki niemieckojęzyczne, notują – choć oczywiście nie wszyscy – spadki obrotów. Szans na przetrwanie doszu- kują się teraz w obsłudze innych odbiorców, także w kra- ju. Determinacja jest tutaj bardzo widoczna, co często przekłada się na godzenie się na każde, niekoniecznie ko- rzystne dla nich warunki, z którymi chińskim dostawcom trudno będzie konkurować. Jeśli nasili się walka konkuren- cyjna, to w naszej opinii dotyczyć będzie przede wszystkim segmentu mebli ekonomicznych, z najtańszej półki cenowej – przewiduje Łukasz Bąkowski. – Natomiast w przestrzeni mebli, w przypadku których możemy mówić o zaawanso- wanej technologii, wielowariantowości, atrakcyjnych wzo- rach i rozmaitych możliwościach konfiguracji, umacniać się będą tylko wysoko rozwinięte i ściśle wyspecjalizowane firmy. Mowa tutaj o przedsiębiorstwach, które będą po- trafiły tak organizować proces produkcji, by eliminować marnotrawstwo, odpowiednio wykorzystywać potencjał pracowników oraz dbać o to, by najwyższa jakość była ele- mentem charakterystycznym dla każdego etapu produkcji. Rynek bowiem przestanie akceptować niedoskonałość orga- nizacji, oczekując dobrej jakości produktu w rozsądne cenie. Wnioski wydają się więc oczywiste: wygrają więc ci, którzy będą najlepiej zorganizowani, a jednocześnie patrzą na ry- nek w tak szerokiej perspektywie, by spadki obrotów na jednym rynku, rekompensować sobie wejściem na inny rynek bądź rozwijając inne kanały dystrybucji (jak np. e- -commerce). Do tego trzeba jednak – prócz kompetencji zarządczych – także odpowiedniej wiedzy dotyczącej spe- cyfiki działania takiego rynku, a przede wszystkim ocze- kiwań klientów. Wszystkie wspomniane problemy nie przyczynią się do większych przetasowań na rynku, branża meblarska w Pol- sce stoi na stabilnych nogach, nie widzę większych uwarun- kowań do zmiany układu sił na runku międzynarodowym jak i krajowym, uważam nawet, że ta sytuacja tak napraw- dę wzmocni branżę, która będzie zmuszona do moderniza- cji, rozwoju i większej efektywności – podsumowuje Paweł Duczmal. d HUBERTUS DESIGN Sp. z o.o. 41-100 Siemianowice Śląskie, ul. Srokowiecka 22 tel. +48 32 229 02 59 (60 ), fax +48 32 228 30 53 biuro@hubertus-meble.pl, biuro@hubertusmeble.pl www.hubertus-meble.eu ATRAKCYJNA CENA 5(1>@ǎ:A( 1(26NJDŽ 29Ô;20, ;,9405@ 9,(30A(*10 7è@;@ 0 -965;@ 4,)36>, V a^PLJRZaVULQ VKWVYUVNjJP UH aHY`ZV^HUPH P KaPHéHUPL WYVTPLUPV^HUPH <= =:,}.6=21$ 2'32512¥m 1$:&+’$1,$1,( 7’86=&=™: , :<%’<6=&=(1,( 12:2¥m 7(5$= )5217< +8%(5786 0$-k 35$.7<&=1,( 1,(:,'2&=1k 632,1} ./(-2:k '=,}., =$67262:$1,8 ,112:$&-, $,5 )25&( 6<67(0 2%5=(¿( /$6(52:( :02'8/( 2./(,12:$1,$

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=