Miesięcznik "BIZNES meble.pl" styczeń 2019

wydarzenia X branĝa styczeñ 2019 [ BIZNES meble.pl 45 wać jakość życia seniorów w Europie w przyszłości. Przedstawiciele firmy z branży meblarskiej i wyposażenia wnętrz zainteresowani rozwojem biz- nesu w srebrnej gospodarce, podczas testowania prototypów inteligentnych mebli dla seniorów, uzyskiwali wgląd w potrzeby i upodobania coraz licz- niejszej grupy klientów, czyli seniorów. Przedsiębiorcy otrzymali też dostęp do BaltSe@nioR Virtual Library – inter- netowej platformy wiedzy. Kolejna wartość to zwiększenie międzynarodowej i międzysektorowej współpracy pomiędzy producentami regionu Morza Bałtyckiego w zakresie wymiany informacji w celu opraco- wania nowych koncepcji na produk- ty dla osób starszych. Coraz częściej muszą to być indywidualne systemy wsparcia, wykorzystujące najnowsze technologie w celu stworzenia bez- piecznego i dostępnego środowiska życia. Kilka z nich można było zoba- czyć odwiedzając MeWeT Home (na- zwa MeWeT jest skrótem od Model environment for Wellbeing enhancing Technology). Ten pokazowy aparta- ment, w którym odbywały się semina- ria i warsztaty, znajduje się w kampu- sie Sataedu Ulvila. PLATFORMAWIEDZY Uczestnicy testów finałowych wy- słuchali prezentacji multidyscyplinar- nego zespołu „BaltSe@nioR”. Dr Beata Fabisiak z WTD Uniwersytetu Przy- rodniczego w Poznaniu mówiła o tym, że średnia wieku osób zamieszkują- cych region Morza Bałtyckiego wzra- sta i o tym, jak przekształcić to wyzwa- nie w szansę biznesową. Joan Knudsen z Danii zaprezentowała Wirtualną Bibliotekę projektu „BaltSe@nioR,” będącą internetową bazą wiedzy o sta- rzejącym się społeczeństwie w regio- nie Morza Bałtyckiego. Natomiast Jan Sedenka ze Szwecji opowiedział o roli brandingu w srebrnej gospodarce. „BaltSe@nioR final field tests” to ponad stu odwiedzających, czyli setki opinii i pomysłów związanych z inteli- gentnym życiem przyjaznym starzeniu oraz z prezentowanymi w przestrzeni MeWeT Home prototypami. Zaanga- żowanie użytkowników, niebywałe za- interesowanie mediów, transfer wiedzy i doświadczeń, ale przede wszystkim radość i spontaniczność, jakie towa- rzyszyły seniorom podczas testowania prototypów, są nie do opisania. A to wszystko w Finlandii – kraju, który we- dług „World Happiness Report” został ostatnio uznany za najszczęśliwszy na świecie. d Fot. JakubWittchen „BALTSE@NIOR” „BaltSe@nioR”to międzynarodowy projekt badawczo-wdrożeniowy, koordynowany przezWydział Technologii Drewna Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, współfinansowany ze środków UE (INTERREG Baltic Sea Region Programme). Jego celem jest zachęcenie projektantów i przedsiębiorstw do tworzenia i wdrażania do produkcji mebli podnoszących komfort i bezpieczeństwo życia osób starszych. W projekcie uczestniczą eksperci z 9 państw regionu Morza Bałtyckiego: Polski, Danii, Litwy, Łotwy, Estonii, Niemiec, Szwecji, Norwegii i Finlandii. Wypracowane metody i narzędzia projektowe dostępne są online i nieodpłatnie udostępniane producentom i projektantommebli. Przy opracowywaniu produktów dla osób starszych szczególnie ważne jest zaspokojenie ich potrzeb i pozbycie się obaw. Badania wykazały, że osoby starsze, mieszkające samotnie, szczególnie obawiają się niezauważonych przez nikogo upadków. Aby zaspokoić potrzeby osób starszych i zredukować ich strach przed upadkiem połączono dwa rozwiązania system Fail Detection (FD) i urządzenie Mobile Robot (MR). Specjalnie skonstruowane listwy przypodłogowe pozwalają na wykrycie upadku osoby starszej, a mobilny robot może szybko zareagować i pomóc osobie w potrzebie. Dla osób starszych bardzo ważne jest to, by pozostać aktywnym. Aby zmotywować ich do poruszania się i wyko- nywania ćwiczeń, opracowano„Smart Chair”. Na co dzień jest ono używane jak normalne krzesło, jednak łatwo może zamienić się w narzędzie do nawigacji gry komputerowej. Gry, które zmotywują seniorów do poruszania się, zostały stworzone dla urządzeń z systemem Android, można grać na telefonie, tablecie lub na większym ekranie, takim jak smartTV. Krzesło jest połączone z urządzeniem przez Blu- etooth. Ruchy osób starszych są rejestrowane za pomocą dziewięciu czujników w siedzisku krzesła. Osoby starsze mogą w pewnym momencie swojego życia mieć problemy z pamięcią. Rozwiązaniem dla tych pro- blemów, jest„Magic Mirror”, które może pomóc osobom z różnymi zaburzeniami pamięci. Lustro działa zarówno jako wyświetlacz informacji, jak i regularne lustro. Okulary imitujące zaburzenia widzenia.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=