Miesięcznik "BIZNES meble.pl" październik 2017

branĝa X wywiad 24 BIZNES meble.pl [ paědziernik 2017 C hociaż firma ist- nieje już ponad 30 lat, bo własną działalność gospo- darczą rozpoczął Pan w 1985 r., to jednak obecny rok jest dla Wajnert Meble wyjątkowy. Wkrótce przed Państwa firmą ważny dzień. Proszę nam zdradzić, co dokładnie wydarzy się w październiku. Tak, całkiem niedawno świętowali- śmy 30-lecie firmy. Teraz przyszedł czas na kolejne ważne wydarzenie – w paź- dzierniku przetniemy wstęgę. Będziemy świętować otwarcie nowej hali produk- cyjnej. To dla nas bardzo ważna inwesty- cja, związana z dynamicznym rozwojem firmy. Ile trwała cała inwestycja? 6 miesięcy. To brzmi jak bardzo ambitny projekt. Na ile szacuje Pan wzrost produkcji po tym, jak nowy zakład osiągnie pełne moce produkcyjne? Tak, projekt jest rzeczywiście ambit- ny. Budowa hali, kotłowni ekologicznej oraz zakup nowych maszyn podwoi nasze moce produkcyjne na dziale tapi- cerni. Pozwoli nam wejść na nowe ryn- ki sprzedaży. To jeden z wielu bardzo ważnych momentów w historii firmy, bo odpowiednie zagospodarowanie prze- strzeni i zakup nowoczesnych maszyn pozwoli nam na zautomatyzowanie większej ilości procesów produkcyjnych. Jesień 2017 r. to dla nas nowe technolo- gie, nowi pracownicy, nowe tempo roz- woju firmy. Jak powiększy się obszar produkcyjny? Łączna powierzchnia produkcyjna wyniesie około 60 tys. m 2 . A jak zwiększy się zatrudnienie? W najbliższym czasie przewidujemy 15-20% wzrost zatrudnienia w firmie. Przy niewielkim jednocyfrowym bezro- bociu, jakie mamy obecnie w Polsce, nie jest łatwo – i sygnalizują to od lat firmy także z branży meblarskiej – znaleźć wykwalifikowanych pracowników. Czy nie obawiają się Państwo problemów ze znalezieniem ludzi do pracy? Na przestrzeni ostatnich lat odnoto- wujemy stabilne wzrosty sprzedaży. Fir- ma rozwija się, więc nieustannie poszu- kujemy nowych pracowników, zarówno w biurze, jak i na halach produkcyjnych. Owszem, pozyskanie kadry z doświad- czeniem i znajomością branży to dzisiaj spore wyzwanie. Radzimy sobie z tym w różny sposób, między innymi oferując dodatkowe korzyści. Niewielka rotacja pracowników występuje i jest rzeczą na- turalną, nie tylko w naszej branży. Żeby pracownika utrzymać, trzeba o niego zadbać. Mówi się, że mamy obecnie rynek pra- cownika, a nie pracodawcy. Oczywiście. Ludzie szukają nie tyl- ko dobrych warunków finansowych, ale także szans do rozwoju. Kiedyś wystar- czył dział kadr, bo ludzie sami zgłaszali się do pracy. Dzisiaj to pracodawca musi znaleźć dobrych pracowników. Dlatego staramy się dbać o naszych ludzi, aby czuli się w naszej firmie jak najlepiej. W jaki sposób? Dla przykładu, nasze hale produkcyj- ne na dziale szwalni są klimatyzowane, żeby się tam łatwiej i przyjemniej pra- cowało. Nowe hale tworzymy między innymi po to, żeby tworzyć przyjazne środowisko pracy. Wprowadzamy nowe technologie i sposoby zarządzania dla powiększenia bezpieczeństwa i wygody. Pracownicy administracji mogą skorzy- stać z bezpłatnej nauki języków obcych. Chcemy, żeby się rozwijali, podnosili kwalifikacje i kompetencje. Daje im to dużo satysfakcji, dlatego oferujemy im szereg bezpłatnych szkoleń. Umilamy również pracę, rozdając upominkowe pakiety okolicznościowe. O pracowni- ków dbamy również poza godzinami pracy. Angażujemy się w lokalne inicja- tywy – koncerty, mecze. Kiedyś mieliśmy nawet własną drużynę piłkarską. Do dziś kilka pucharów stoi na półce w moim biurze. Zimą organizujemy kuligi śnież- ne. Byliśmy na wielu wycieczkach, w tym zagranicznych, często jeździmy na targi i inne imprezy branżowe. Dwa lub wię- cej razy w roku organizujemy grille. Nie tylko dla pracowników, ale też dla ich ro- dzin. Wspólnie pomagamy. Wyposaża- my domy dziecka, szpital onkologiczny. Nasi pracownicy uwielbiają angażować się wspólnie z nami w różne inicjatywy społeczne. Czy Państwa pracownicy polecają pracę innym? Oczywiście. Często słyszymy: Szef otwiera nową halę. Przynoś podanie. No i jest rodzinnie, nie tylko ze względu na ciepłe, przyjazne relacje, ale też w do- słownym znaczeniu. Bardzo często całe rodziny pracują w Wajnert Meble. Żona poleci pracę mężowi, on kuzynostwu. Obecnie dwa pokolenia Wajnertów za- rządzają firmą. To rodzinna firma nie tylko na szczeblu zarządu. To nasza fi- lozofia zarządzania, nasze wartości. Bu- dujemy trwałe, wieloletnie relacje z pra- cownikami. Łączy nas nie tylko wspólna pasja, ale także więzi emocjonalne. Pra- cownicy wiedzą, że śmiało mogą przyjść do mnie ze swoimi problemami i pomy- słami. Jak w rodzinie. A w jaki sposób przyciągnąć do firmy młodych, pełnych energii i zaangażo- wania ludzi? Kształcimy uczniów z trzyletniej szkoły zawodowej. Obecnie pod swo- imi skrzydłami mamy 30 praktykantów, którzy u nas przyuczają się do zawodu. W tym roku 10 uczniów zakończyło edukację i wszyscy podjęli pracę w Waj- nert Meble, co nas bardzo cieszy. Z po- czątkiem nowego semestru 9 nowych Z Wiesïawem Wajnertem, wïaĂcicielem ibprezesem ZarzÈdu ğrmy Wajnert Meble, rozmawia Marek Hryniewicki. NIEWIEM, KIEDYWYHAMUJ} f

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=