Miesięcznik "BIZNES meble.pl" grudzień 2016

felieton X Wiktorski o gospodarce DR INŻ. TOMASZ WIKTORSKI Autor jest właścicielem B+R Studio i ekspertem Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej ProducentówMebli. W arto czytać, ponieważ po- zwala to cza- sem spojrzeć z innej per- spektywy na toczące się sprawy. Poprzez zbieranie in- formacji z różnych źródeł, na przykład: książek, konferencji, czasopism i coraz częściej materiałów video dostępnych na portalach internetowych – można naładować się danymi, które po pewnym czasie układają się same we wzory. Waż- nym etapem rozwiązywania problemów jest etap zbierania danych. Nasze mózgi funkcjonują w dużej mierze automatycz- nie i przyswajają wszystkie informacje, jakie nas otaczają bez ich selekcjonowa- nia. Nawet jeśli się nie koncentrujemy, to wszystkie zmysły działają. Upraszczając, część naszego mózgu automatycznie zbiera informacje i jeśli są one odpo- wiednio często wzmacniane, to są uzna- wane za informację istotną, która poda- wana jest do części świadomej mózgu. Informacje tzw. „rzadkie” są odrzucane przez część nieświadomą jako nieistotne. To wyjaśnia, dlaczego reklamę należy powtarzać. Uwaga! ten mechanizm dzia- ła też w przypadku kłamstwa powtarza- nego wiele razy, które w końcu staje się „prawdą”. W sytuacji, w której czytamy książki, spotykamy się z ludźmi, otacza- my się nową wiedzą, pewne impulsy są wzmacniane i jak w bajce o pomysłowym Dobromirze, co pewien czas w głowie zapala się lampka: Eureka wymyśliłem, jak to rozwiązać! Prawda jest taka, że to tylko część świadoma mózgu otrzymała wynik wielu godzin, a może dni lub ty- godni przetwarzania wiedzy od nieświa- domej części mózgu. Część świadoma musi już tylko zracjonalizować wynik przemyśleń dorabiając odpowiednie lo- giczne uzasadnienie. Niektórzy nazywa- ją to intuicją, ale to zwykły mechanizm przetwarzania sygnałów elektrycznych w zwojach mózgowych. Tak więc, warto czytać książki, wie- dza w nich zawarta może kiedyś przydać się do rozwiązania spotykających nas problemów. Mając już świadomość, jak działa nasz mózgowy komputer możemy świadomie zapewnić mu odpowiednie dane. Od naszego świadomego wyboru będzie więc zależało, jakie informacje wzmocnimy, a jakich świadomie bę- dziemy unikać. Otaczając się ludźmi „mądrzejszymi” sami będziemy się pod- ciągać w elokwencji, nigdy odwrotnie. Dobierając serwisy informacyjne, kon- ferencje, czytając głosy przeciwników i zwolenników możemy sterować swoim własnym rozwojem. Bezpośrednią przyczyną podjęcia te- matu książek jest lektura (ponownie po wielu latach) pozycji „Historia IKEA, In- gvar Kamprad rozmawia z Bertilem To- rekullem”. Brałem udział ostatnio w wie- lu inspirujących rozmowach o tym, jakimi narzędziami należy wspierać pol- ską branżę meblarską i w tym kontekście chciałbym zacytować kilka fragmentów ze wspomnianej książki z 1999 roku. Płynność finansowa 20% i wypłacalność na poziomie 50% to zasługa zarówno IKEA, jak i samego Kamprada.(…) Pra- wa obowiązujące od narodzin IKEA: • trzeba zapewnić stałą pokaźną rezerwę gotówki; • cały majątek trwały musi mieć swojego właściciela; • wszelka ekspansja musi być w prze- ważającym stopniu finansowana ze środków własnych; • żadnego chełpienia się. (…) To dlatego z uporem maniaka wbi- jamy do głowy wszystkim, na każdym poziomie, świadomość kosztów. Trzeba zaoszczędzić każdą koronę, którą można zaoszczędzić. Ma to również wpływ na nasz pogląd na podatki. (…) Bizneso- wy pogląd IKEA na podatki jest prosty i jawny. Stosujemy się do wszystkich praw i przepisów, ale wykorzystujemy wszelkie możliwe prawnie furtki. (…) Gdyby IKEA popadła kiedyś w kłopoty i potrzebowała świeżej gotówki – z tego punktu widzenia naszym obowiązkiem jest zmniejszanie wszelkiego rodzaju kosztów – nawet jeśli ten koszt nazywany jest podatkiem. Zacytowane fragmenty wskazują na pragmatyzm postępowania największej firmy w branży. W szczególności nie można zlekceważyć przedstawionego podejścia w kontekście dyskusji o kon- kurencyjności całej polskiej branży meblarskiej i jej rozwoju. Polskie firmy muszą konkurować dziś w skali global- nej, więc i w zakresie podatków oczeki- wałbym od rządu oferowania rozwiązań konkurencyjnych w skali globalnej. Na koniec chciałbym złożyć Państwu życzenia Wesołych Świąt Bożego Naro- dzenia i Szczęśliwego Nowego Roku – być może przy lekturze nowych książek. d Spodziewam się, że uważni czytelnicy zauważyli, że należę do grupy osób lubiących czytać książki. Zbliżające się święta Bożego Narodzenia, mam nadzieję, będą sprzyjały lekturze. CZYTAm KSIk¿KI 10 BIZNES meble.pl [ grudzieñ 2016

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=