Miesięcznik "BIZNES meble.pl" grudzień 2016

branĝa X analiza 48 BIZNES meble.pl [ grudzieñ 2016 J eśli lata 50. i 60. XX w. uznaje się za czasy świetności polskiego wzornictwa, a lata 80. zapisały się w historii designu jako trudny okres, to dzisiaj możemy mówić o no- wym, nieznanym do tej pory zjawisku – o zainteresowaniu Polaków designem na niespotykaną dotąd skalę. O tym, że tematyka wzornictwa zyskuje na po- pularności świadczą zarówno te odby- wające się regularnie, od wielu lat, jak i te debiutujące w ostatnim czasie, wy- darzenia: targi, konferencje, spotkania. Zainteresowaniem cieszą się programy telewizyjne, książki, czasopisma, portale, platformy internetowe, blogi, ale najbar- dziej godne uwagi jest to, że zwiększa się liczba sklepów internetowych ofe- rujących polski design. Pozostaje mieć nadzieję, że Polacy będą się stawali coraz bardziej świadomymi konsumentami, bo to, czy wybiorą oni tradycyjne sklepy, czy zakupy w sieci, tylko z pozoru może się wydawać kwestią drugorzędną. ON-LINE CZY OFF-LINE? Z analizy pt. „Czy showroomy zastą- pią tradycyjne sklepy?” opublikowanej przez PayU, wynika, że na rynku pojawia się coraz więcej showroomów, tj. placó- wek umożliwiających dokładne pozna- nie produktów, ale nie prowadzących sprzedaży w taki sposób, jak tradycyjne sklepy – proces zakupowy został bowiem przeniesiony do Internetu. Międzynaro- dowi eksperci, przebadani przez dział badań i rozwoju PayU, wskazują, że naj- ważniejszym trendem w świecie e-com- merce jest dziś sprzedaż wielokanałowa (omnichannel), czyli prowadzona zarów- no poprzez tradycyjny sklep, jak i przez e-sklep – czytamy w artykule autorstwa Barbary Żbik. – Oferta, ceny i jakość obsługi klienta powinny być w nich iden- tyczne. To duże wyzwanie dla właścicieli biznesów handlowych. Muszą w równym stopniu zadbać o oba kanały sprzedaży – on-line i off-line. Te tendencje znalazły swoje odzwier- ciedlenie w innej publikacji – „10 Tren- dów e-commerce w 2016 roku”. Dzięki rozwojowi technologicznemu i rosnącej popularności e-handlu jest coraz mniej produktów, których nie da się sprzedać przez Internet – można wyczytać z tek- stu przygotowanego dla PayU. – Lista sektorów, które coraz odważniej wcho- dzą w handel internetowy, konsekwent- nie się wydłuża. Według ekspertów w br. w e-handlu będzie rosło znaczenie m.in. branży opieki zdrowotnej, turystycznej, aranżacji wnętrz, spożywczej, dziecięcej, akcesoriów zwierzęcych czy meblarskiej. E-commerce coraz śmielej otwiera się również na sektor edukacyjny czy produk- ty luksusowe. Krzysztof Murzyn, Omnichannel Strategy Lead w Grupie Unity w tek- ście „E-commerce dobry na wszystko? Niekoniecznie…”, przekonuje, że nie wszystkie branże mają jednakowe szanse rozwoju w sieci. Przedstawiciele bran- ży meblarskiej mogą jednak odetchnąć z ulgą, jak informuje Krzysztof Murzyn: Swoją szansę w polskim e-commerce chcą również wykorzystać sklepy meblowe, szczególnie te, które w swojej ofercie po- siadają sprzęt do samodzielnego złoże- nia. Uruchomienie sklepu internetowego w Polsce zapowiedziała ostatnio IKEA. W tej branży liczy się szczególnie dosko- nałe przygotowanie logistyczne, dotyczące obsługi poszczególnych procesów i zaple- cza technologicznego. Integracja systemów IT, w tym systemów magazynowych, ERP czy WMS za pomocą np. szyny danych, stanowić będzie podstawę sprawnego działania e-biznesu w tej branży. POLSKA JEST MOBI Badania przeprowadzone w ostatnich latach pokazują, jak duży potencjał tkwi w e-handlu. Z raportu „Polska.Jest.Mobi” na temat smartfonizacji Polaków, przy- gotowanego przez Monikę Mikowską z serwisu jestem.mobi wynika, że smart- fonizacja w Polsce wynosi 58% (ostatnie dane na ten temat pochodzą z maja ub.r. – przyp. red.). Szacunki podane w ra- porcie z 2014 r. były zbyt optymistyczne – wyjaśnia Monika Mikowska. – Dyna- mika wzrostu zwolniła i wynosi obecnie około 3-4% w skali półrocza . Okazuje się, że wśród ogółu Polaków 15+ (a więc uwzględniając także osoby po 60. roku życia), odsetek tabletów wynosi 21%. Jeśli zawęzimy wiek Polaków do 15-59 lat, to penetracja tabletów w tak zdefinio- wanej grupie wynosiła w maju ub.r. 26% – informuje Monika Mikowska. Autorka raportu zwraca uwagę na statystyki użytkowania smartfonów. Prze- ciętne korzystanie ze smartfona zajmuje jego użytkownikom niecałe trzy godziny dziennie – ujawnia Monika Mikowska. – Kobiety poświęcają mu mniej czasu niż mężczyźni. Mężczyźni mobilnie spędza- ją około 2,75 godziny dziennie, a kobiety w tygodniu średnio 2,5 godziny dziennie. Choć różnice pomiędzy kobiecym i mę- skim czasem korzystania ze smartfona są niewielkie i w większości dni tygodnia nie przekraczają 30 minut, to warto zwrócić uwagę, że czas ten bardzo wyrównuje się w weekend. Zarówno u kobiet, jak i męż- czyzn intensywność korzystania ze smart- fona spada w weekendy. O ile kobiety Rośnie liczba sklepów internetowych oferujących polskie wzornictwo. Powody ich powstawania są różne, ale cele te same: promocja i sprzedaż designu. Wkrótce pewnie przekonamy się, czy Polacy rzeczywiście kochają design i czy chcą zostać kolekcjonerami, dokonując zakupów w sieci. POLISH DESIGN FOR SALE MY¥L}, ¿E POLAKÓW STAm NA ZAKUP DOBRZE ZAPROJEKTOWANYCH PRODUKTÓW Ib¿E B}DZIEMY OBSERWOWAm WZROST SPRZEDA¿Y DESIGNU. ZWI}KSZA SI} TE¿ OGÓLNA WIEDZA NA TEN TEMAT, LUDZIE CHCk KUPOWAm RZECZY TRWA’E, ALE IbBARDZIEJ INDYWIDUALNE. POWSTAJE RÓWNIE¿ CORAZ WI}CEJ BARDZO CIEKAWYCH PROJEKTÓW. Maciej Mïynek, Designersko.pl. A n n a S z y p u l s k a

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=