Miesięcznik "BIZNES meble.pl" grudzień 2017

design X wydarzenia 42 BIZNES meble.pl [ grudzieñ 2017 Opr. Anna Szypulska FRAGMENTY WYK’ADU „WORKS”, KTÓRY LYNDON NERI IbROSSANA HU WYG’OSILI 7 PA½DZIERNIKA BR. PODCZAS DRUGIEJ EDYCJI TARGÓW „WARSAW HOME”. SKRÓTY Ib¥RÓDTYTU’Y POCHODZk OD REDAKCJI. L yndon Neri: Zaczniemy od tego kim jesteśmy. Tworzymy multidyscypli- narne studio Design and Research Office. Jesteśmy nie tylko architektami, ale też projektantami wnętrz i produktów, bo jak pewnie wiecie w Chinach robi się wszystko. Mamy swoją siedzibę w Szan- ghaju, a ostatnio otworzyliśmy niewiel- kie biuro w Londynie. Nasi pracownicy pochodzą z 20 różnych krajów, zdarza się więc, że ktoś nie potrafimówić po chińsku, ale gdy do nas przychodzi, to najważniej- sze stają się wspólne idee. Dzisiaj będziemy mówić o naszych trzech obsesjach. Rossa- na powie o nich nieco więcej. Rossana Hu: Jak powiedział Lyndon, jesteśmy praktykami, którzy są zorien- towani na multidyscyplinarne podejście. Mamy różne sposoby pracy, ale zawsze zależy nam na tym, by w jakiś sposób zdefiniować naszą pracę, choćby tylko dla samych siebie, bo to pomaga nam zrozu- mieć wiele kwestii związanych z projek- towaniem obiektów, wnętrz i produktów. Przybyliśmy tutaj z naszymi trzema ob- sesjami, nazwaliśmy je i postaramy się, byście w trakcie wykładu zrozumieli – co one oznaczają. WNĘTRZE Rossana Hu: Pierwszą z obsesji jest wnę- trze. Gdy myślimy o wnętrzu, jako archi- tekci i projektanci produktów, to chcemy w nim dostrzegać możliwość wyrażania siebie. Lyndon Neri: Życie to ruch pomiędzy różnymi przestrzeniami. Wnętrze ma odzwierciedlać prawdę o nas, istotne są więc wspomnienia i te dobre, i złe. Wnę- trze to filozofia, w ramach której prezen- tujemy nasze projekty. Rossana Hu: Wnętrze symbolizuje mał- żeństwo, domatorstwo, rodzinę i po- kazuje, jak różne potrafią być relacje poszczególnych osób do życia, śmierci, seksu. Lyndon Neri: Nie jesteśmy zaintereso- wani dekorowaniem wnętrz, tylko tym, co dana przestrzeń ma reprezentować. Pewnego dnia do naszego studia przy- szedł klient, który kupił w Szanghaju dom i powiedział, że chciałby, byśmy dokonali renowacji jego wnętrza, ale nie chciał, by było to typowe wnętrze. Chciał byśmy zaczęli od zadania sobie pytania: Czym jest dom? Tym, co nas zastana- wiało, było to, że nigdy nie powiedział o tym zakupie swojej żonie, a my nigdy go o to nie pytaliśmy. W tym miejscu chciał dzielić z dwoma przyjaciółmi swo- je paranoje, swoją seksualność (chociaż nigdy o to nie zapytałem), ale też strach. Miał bowiem 40 lat i czuł, że marnuje swoje życie. Niestety miesiąc po tym, gdy ukończyliśmy projekt, nasz klient zmarł. Jego żona przyleciała do Szangha- ju i zapytała mnie: Po co był ten dom? Czy mój mąż powiedział Ci do czego był mu potrzebny ten dom? Odpowiedziałem: To był sekret, on chciał go dać Tobie . Ta historia pokazuje, że czasami architekt musi kłamać. TOTAL DESIGN Lyndon Neri: Drugą obsesją jest total design. Co to znaczy? Staramy się pro- jektować nowości, ciągle eksperymentu- jąc. Wierzymy, że wokół jest dużo prze- strzeni do tego, by nieustannie kreować coś nowego, świeżego. Projektant chce zazwyczaj kontrolować wszystko. Myślę, że większość z Was chce kontrolować niemal każdą dziedzinę życia. Ja także. NOSTALGIA Rossana Hu: Nostalgię zdiagnozowano w XVII w., uznając ją za chorobę. Pod- stawą do jej rozpoznania były smutek, ból, poczucie straty i tęsknota za czymś. My żyjąc we współczesnych czasach tę- sknimy za przeszłością. Interesuje nas właśnie ten kontrast. Przychodzimy więc z tą obsesją – nostalgią, ponieważ mu- simy się zmierzyć z wieloma tego typu problemami w Szanghaju. Zadajemy sobie pytania, jaka jest wartość historii, jaka jest wartość przeszłości. Istnieją różne sposoby, by zrozumieć nostalgię: restaurowanie, tęsknota za domem jako prawdą i za przeszłością jako prawdą. Można też czerpać idee z historii, ale wtedy warto tchnąć w nie świeże powie- trze. Lyndon Neri: Nostalgia to nie jest kopio- wanie historii, to propozycja na kształt pytania: Co by było gdyby? Dla nas to jest też kwestia rozumienia, co każda gene- racja ze sobą niesie. Jeśli nie zrozumiemy skąd pochodzimy, możemy co prawda realizować projekty w Kolonii, Porto, Pa- ryżu, czy w Londynie, ale nie rozumie- jąc kontekstu tych miast, oszukujemy samych siebie. Nas nie interesuje tylko i wyłącznie stawianie kolejnych wieży, tym co nas interesuje jest odkrywanie i kreowanie kolejnych znaczeń. d Odwiedzający październikowe targi ,,Warsaw Home”mogli wysłuchać unikalnego wykładu, w którym nie brakowało nawiązań do„Odwagi” – tematu wiodącego tegorocznej edycji. Lyndon Neri i Rossana Hu opowiedzieli o odwadze w ich codziennej pracy i w projektowaniu w ogóle. Tematyka, którą poruszyli laureaci ,,Elle Deco International Design Awards”w kategorii „Designers of The Year 2017”, spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony architektów i projektantów wnętrz. Neri & Hu odważyli się mówić o idée fixe ich działalności, nazywając i szczegółowo opisując trzy towarzyszące im obsesje, którymi są: wnętrze, total design i nostalgia. OBSESJE NERI & HU

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=