Miesięcznik "BIZNES meble.pl" grudzień 2017

wydarzenia X design grudzieñ 2017 [ BIZNES meble.pl 45 TAKTYLNO¥m JEST BARDZO WA¿NA Z PaulinÈ Matusiak, kuratorkÈ wystawy „Textura. AbPolish touch”, rozmawia Anna Szypulska. Co stanowiïo klucz do zrozumienia wy- stawy „Textura. AbPolish touch”? Klucz do wystawy to tkanina. Po ïacinie „te- xtura” oznacza ukïad ibkolejnoĂÊ nitek tka- niny. Wbtekstyliach termin ten jest równieĝ stosowany wbodniesieniu do splotu ibstruktury powierzchni tkaniny. „Textura” jest değniowana jako struktura wewnÚtrzna, abta wystawa podkreĂla cechy ibaranĝacjÚ skïadników obiektów, które powodujÈ ich taktylnoĂÊ. W obliczu jakich wyzwañ stanÚïa Pani organizujÈc tÚ wystawÚ? Pomimo uroku starego browaru, podjÚliĂmy decyzjÚ obstworzeniu Ăciany, która miaïa staÊ siÚ spokojnym tïem dla kulisowo ustawionych obiektów. Ostatecznie jej wymiary zmusiïy nas do stworzenia ramy, która zostaïa obciÈgniÚta materiaïem. 3,20 x 9,50 m to niemaïa powierzchnia, abnaciÈgniÚcie tkaniny tak, by tekst na niej wydrukowa- ny utrzymaï swój planowany krój byïo duĝym wyzwaniem, ale dziÚki wspaniaïemu zespoïowi udaïo siÚ. Na wystawie ,,Textura. AbPolish touh”. pojawiïy siÚ zarówno mate- riaïy tekstylne, jak ibobiekty. Jakie byïy kryteria doboru projektów? PragnÚïam stworzyÊ wystawÚ prezentujÈcÈ przekrój polskich projek- tów –bszeroki pod wzglÚdem róĝnorodnoĂci obiektów, jak równieĝ du- ĝej rozbieĝnoĂci wieku ibdoĂwiadczenia projektantów. Chciaïam, aby obiekty, wbjak najbardziej róĝnorodny sposób, pokazywaïy moĝliwoĂci wykorzystania surowców ibmateriaïów wïókienniczych, ich zastosowañ oraz zróĝnicowanych technik produkcji. Zaleĝaïo mi na projektach, które czerpiÈ inspiracje zbtechnik wïókienniczych, wbmniej lub bardziej dosïowny sposób. Selekcji dokonywaïam bardzo intuicyjnie, czÚsto dopiero po zïoĝeniu obiektów razem, widziaïam ich zaskakujÈcy zwiÈzek. Poprzez nowe zestawienia, które czasem mogÈ byÊ wywro- towe, subtelne, tajemnicze lub harmonijne, projekty wzmacniajÈ siÚ wzajemnie ibopowiadajÈ nowÈ historiÚ. Czym jest wywoïane zwiÚkszone zainteresowanie tekstyliami, któ- re moĝna aktualnie zaobserwowaÊ, nie tylko ze strony twórców, ale teĝ odbiorców wystaw, osób urzÈdzajÈcych mieszkania? W coraz bardziej cyfrowym Ăwiecie, który nas otacza potrzebuje- my wiÚcej wraĝeñ dotykowych, chcemy odczuwaÊ otaczajÈce nas materiaïy. TaktylnoĂÊ materiaïu jest bardzo waĝna. Ta potrzeba stoi za odrodzeniem zainteresowania tekstyliami wokóï nas. To wïaĂnie one sÈ wbstanie, wbmiarÚ ïatwy sposób, zmieniÊ nastrój wbnaszym otoczeniu. Czy moĝliwoĂÊ dotykania, testowania, bliskiego kontaktu to for- muïa, która siÚ sprawdza wbprzypadku wystaw designu, powo- dujÈc, ĝe szczególnie zapadajÈ one wbpamiÚci? Czy ten koncept powinien byÊ wykorzystywany wbbudowania wizerunku polskiego designu za granicÈ? WiÚkszoĂÊ obiektów miaïa wbsobie takÈ taktylnoĂÊ, ĝe zwiedzajÈcy prawie automatycznie ich dotykali, nie we wszystkich przypadkach byïo to wskazane, ale takiego automatyzmu nie powstrzymywaïam. Jestem pewna, ĝe dotykajÈc obiektów zapamiÚtamy je lepiej, bo np. zaskoczy nas miÚkkoĂÊ materiaïów lub przeciwnie –bich techniczna twardoĂÊ. Podczas tej wystawy tylko przy kilku obiektach pojawiïa siÚ adnotacja: „please do not touch”. Wszystkie inne poddane byïy pró- bie dotykania ibwiÚkszoĂÊ zwiedzajÈcych zbtej moĝliwoĂci korzystaïa. OczywiĂcie wymaga to subtelnej asysty osób opiekujÈcych siÚ wysta- wÈ, tak aby obiekty nie zostaïy uszkodzone. TaktylnoĂÊ byïa bardzo waĝna wbczasie tej wystawy ibtego nie da siÚ odczuÊ bez dotyku. Nie wiem, czy wszyscy projektanci chcieliby, by ich projekty moĝna byïo dotykaÊ bez ograniczeñ, zauwaĝyïam jednak, ĝe byïo to ogromnym atutem wystawy, wiÚc polecam. DziÚkujÚ za rozmowÚ. Od lewej:„Stool / LandscapesWithin Collection”Wiktoria Szawiel,„By Brosha”Dana Juszczyk,„Scribbles inThe Colour Blue”DorotaTaranek, „Pasiaki”Andrzej Bero. Od lewej:„Do Not Kiss Me // AW 2015-16”Acephala,„Tralala”Lorens, „Set of 4 plates”trademark Fine Porcelain Kristoff Ania KuczyNska X Kristoff, „Vases and a mirror”Chmara.Rosinke Maciej Chmara & Ania Rosinke,„Kraty” Falbanka Izabela Sroka & Julia Cybis.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=