Miesięcznik "BIZNES meble.pl" grudzień 2018

Wiedza, wïadza, wïasnoĂÊ, wartoĂci Sukcesorzy wiodących przedsiębiorstw rodzinnych z całej Polski spotkali się w Poznaniu w dniach 18-19 października br. na III Ogólnopolskim Kongresie Next Generation„Kompas sukcesora” organizowanym przez Instytut Biznesu Rodzinnego, aby dzielić się swoimi pomysłami, uczyć od ekspertów i wymieniać doświadczenia. KONGRES przygotowuje młode pokole- nie firm rodzinnych do trudnej roli pre- zesów w przyszłości. Od najmłodszych lat młody następca obserwuje pracę rodziców, ich emocje wobec firmy. Jeśli będą one do- bre, to będzie to pierwszy krok pobudzają- cy chęć zdobywania wiedzy. Kolejnym są często studia, zagraniczne stypendia, staże i etaty wmiędzynarodowych korporacjach, wreszcie praca w firmie rodzinnej, od naj- niższych stanowisk. Cieszę się, że taką plat- formą zdobywania i wymiany merytoryki i wiedzy od kilku lat jest Kongres Next Ge- neration – mówi dr Adrianna Lewandow- ska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego i inicjatorka Kongresu. – Wyzwanie, przed jakim stoją uczestnicy Kongresu jest bar- dzo trudne, bo oprócz zmian sukcesyjnych, do których w większości się wciąż przygo- towują, równolegle trzeba często zmieniać strategię biznesową, wprowadzać nowe technologie, czy wchodzić na zagraniczne rynki. I tu trzeba znaleźć międzypokole- niowy konsensus – dodaje. Od starszego pokolenia czerpię ogrom- ne doświadczenie, ucząc się na ich suk- cesach i porażkach. Od siebie staram się wdrażać świeże spojrzenie i otwartość na nowe rozwiązania i standardy rynkowe […] Chcę ulepszać firmę przez ewolucję, a nie rewolucję – mówił Maciej Brzeziński (Marcopol) – jeden z prelegentów. Zna- czenie ewolucji podkreślali też Filip No- wakowski oraz Paweł Olewiński – oni są już po sukcesji, ponad 2 lata temu przejęli zarządzanie firmą Novol. Podczas Kon- gresu opowiadali, jak zbudowali autorytet wśród pracowników i partnerów i jak dziś rozwijają przedsiębiorstwo. PRZEPIS NA SUKCES(JĘ) Maciej Duda (Duda Holding) także jest już po sukcesji – mówił o tym, jak układały się jego relacje z ojcem, gdy za- czął pracować w firmie i gdy w końcu zo- stał jej prezesem. Mówi się, że każde kolej- ne pokolenie musi się zbuntować przeciwko swoim poprzednikom. W przypadku firm rodzinnych jest inaczej: każde pokolenie, przejmując schedę po poprzednim, stara się rozwinąć i udoskonalić to, co otrzymało, kontynuując rodzinne tradycje i odwołując się do nich w swojej działalności, a jedno- cześnie próbując pozostawić własny ślad. Dorosnąć do tego, co osiągnęło poprzednie pokolenie: oto wyzwanie sukcesorów – Ma- ciej Duda wysoko postawił poprzeczkę tym, którzy dopiero zaczynają pracę w fir- mie rodzinnej. Swój przepis na udaną sukcesję podał Bartosz Nowicki (Pozbruk): Postaw na komunikację z rodzicami, nie bój się py- tać, ucz się, słuchaj mądrzejszych od siebie! Robert Podleś długo szukał miejsca dla siebie: pracę w Cobi rozpoczynał wielo- krotnie. Dwa lata temu podjął decyzję, by na poważnie zaangażować się w rozwój firmy. O szukaniu swojej roli w firmie, swojej tożsamości, wspomniał Adrian Prymas (Agrecol), dając sygnał uczest- niczącym w Kongresie sukcesorom, aby własnoręcznie znaleźli „swoją północ” na kompasie sukcesora. A piękny przykład współpracy dwóch pokoleń dali Katarzy- na i Wiktor Staszewscy (Browar Gzub) – mama z synem. DOWIEDZ SIĘ, CZEGO NIEWIESZ Na samym początku Kongresu sukce- sorzy oceniali swoje kompetencje bizne- sowe oraz rodzinne w kluczowych obsza- rach: wiedzy, władzy, własności i wartości. Przykładowo w obszarze wiedzy w aspekcie biznesowym uczestnicy zasta- nawiali się, czy mają znajomość branży, czy są świadomi specyfiki różnych dzia- łów w firmie, czy mają umiejętności ne- gocjacyjne, czy potrafią wprowadzać in- nowacje procesowe i produktowe oraz czy mają znajomość service design / design thinking. W obszarze wiedzy w aspek- cie rodzinnym młodzi określali swoje miejsce w strukturze rodziny: czy po- trafią poprawić nastrój swoim rodzicom i rodzeństwu? Jak organizować wspólne rodzinne czy braterskie przygody? Czy potrafią rozmawiać na tematy trudne oraz przyznać rację innym? Czy umieją słuchać? Odpowiadając na szereg pytań, następcy rysowali swój własny „Kompas sukcesora”, a następnie sprawdzali, jakich umiejętności im brakuje, od kogo mogą się uczyć, rozmawiali, gdzie mogą zdo- bywać wiedzę i bezcenne doświadczenie, jak mogą wzmacniać swoje kompetencje. A może są kompetencje, którymi mogą się dzielić i wspierać młodszych i mniej doświadczonych sukcesorów? Podczas kolejnych dwóch dni uczestnicy uzupeł- niali swoje kompetencje sukcesora pod- czas prelekcji i warsztatów z ekspertami. Podstawą skutecznej sukcesji jest wdro- żenie modelu 4W. Sukcesorzy zaczyna- jący myśleć o sukcesji, powinni skupić się na zdobywaniu po kolei: wiedzy, władzy i własności opierając się przy tym na wy- znawanych przez swoją rodzinę warto- ściach. Im więcej wymienionych myśli i do- świadczeń, im więcej wyzwań i trudnych projektów, tym łatwiej będzie przyszłym prezesom w przyszłości. Nie do przecenie- nia są też zdobywane podczas Kongresu relacje – fundament współpracy bizneso- wej – podsumowuje dr Adrianna Lewan- dowska. d branĝa X wiadomoĂci 24 BIZNES meble.pl [ grudzieñ 2018 Dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Ro- dzinnego i inicjatorka Kongresu. Fot.Wojciech Jączyński. P A T R O N A T III Ogólnopolski Kongres Next Generation„Kompas sukcesora”, który zorganizował IBR, to przede wszystkim prelekcje, panele dyskusyjne oraz kreatywne warsztaty. Fot.Wojciech Jączyński.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=