Miesięcznik "BIZNES meble.pl" marzec 2017

branĝa X wywiad 36 BIZNES meble.pl [ marzec 2017 f F irmę Egger najlepiej wy- daje się dziś definiować spójna całość. Chodzi zarówno o ofertę, jak też strukturę produk- cji. Obecnie zakłady produkcyjne Grupy zlokalizowane są w Austrii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Rumunii i w Turcji (Roma Plastik). Na czym polega ich integracja? Spójność i integracja wynikają z na- szych korzeni i wartości. Proces ten został zainicjowany, kiedy Fritz Egger w 1961 roku w Sankt Johann w austriackim Ty- rolu zbudował pierwszą fabrykę płyt wiórowych. Od początku jesteśmy firmą rodzinną i wszystkie nasze fabryki, mimo że zlokalizowane w różnych krajach i kul- turach łączą wspólne, właśnie rodzinne wartości i cele. Zarządzający poszczegól- nych fabryk z reguły dorastają do swojej roli na tych wartościach i dzięki temu ła- twiejsza jest integracja i zarządzanie Gru- pą Egger. Proszę o przybliżenie specjalizacji pro- dukcyjnej poszczególnych fabryk. W naszej strukturze są fabryki o zróż- nicowanych profilach produkcyjnych. Mówimy o zakładach, które mają większe moce produkcyjne w zakresie przerobu surowca drzewnego, produkują płyty wiórowe i je uszlachetniają, jak np. Unter- radlberg w Austrii, Radauti w Rumunii, Hexham wWielkiej Brytanii, czy Gagarin w Rosji. Są też mniejsze fabryki produku- jące, np. obrzeża ABS w tureckim Gebze, czy laminaty wysokociśnieniowe w Gi- fhorn w Niemczech. Dobrym przykła- dem zintegrowanej produkcji materiałów drewnopochodnych jest zakład w nie- mieckim Brilon, gdzie oprócz fabryki surowych płyt wiórowych i MDF oraz ich uszlachetniania zlokalizowany jest rów- nież tartak. Wybór profilu produkcyjnego jest wynikiem dostępności do surowca, potrzeb rynkowych i przede wszystkim możliwości ich dystrybucji, czyli bliskości naszych klientów. Jak w kontekście działalności firmy Eg- ger zdefiniowałby Pan termin integra- cja? Integracja wynika z naszej filozofii. Mimo dużej skali, jesteśmy firmą rodzin- ną. Co prawda, każda fabryka jest auto- nomiczna i pracuje na swój wynik eko- nomiczny, ale jesteśmy powiązani marką Egger i wszyscy działamy na rzecz Grupy Egger. Poszczególne zakłady mają swoje zarządy, które koordynowane są przez zarząd Grupy i nadzór właścicielski. In- tegracja to dla nas również wspomniana bliskość naszych klientów i zapewnienie jak najlepszej oferty uzupełniających się produktów do budowy mebli i zabudowy wnętrz. Przed Państwem inwestycja w Polsce. Proszę powiedzieć coś więcej o planowa- nym otwarciu fabryki w Biskupcu. Na pewno Polska jeśli chodzi o lo- kalizację nowej fabryki płyt jest obecnie priorytetem dla grupy Egger. Jesteśmy bardzo zainteresowani budową fabryki płyt meblowych na terenie Polski. Powtó- rzę jeszcze raz: jesteśmy tam, gdzie są nasi obecni i potencjalni klienci. Polska branża meblarska cały czas się rozwija. Nasz kraj ma też duży potencjał rynkowy. Wiemy też, że nasze plany odbierane są pozytyw- nie i jest duża chęć współpracy z nami ze strony polskiego przemysłu meblarskie- go. Jesteśmy bardzo wdzięczni za listy poparcia dla naszej inwestycji wysłane do Ministerstwa Rozwoju. Bardzo się z tego cieszymy i chcemy także tu w Polsce być jak najbliżej naszych partnerów. Jaki będzie profil produkcji fabryki Eg- ger w Biskupcu? Wiemy, jaki będzie pierwszy etap planowanej inwestycji. Według planów będzie to produkcja płyt wiórowych i ich uszlachetnianie. Czy będą Państwo bazowali na krajo- wym surowcu, czy też rozpatrywany jest import drewna? Co prawda, nie jestem specjalistą w zakresie zakupu surowca, ale jak wyni- ka z proekologicznej polityki naszej firmy, zawsze staramy się korzystać z jak najbliż- szych źródeł, aby jak najbardziej zawęzić okręg, z którego drewno jest pozyskiwane i ograniczyć odległości transportu. Grupa Egger działa według jasno określonych procedur środowiskowych, w związku z tym, korzystamy też z surowca z re- cyklingu. Obecnie stanowi on 20-30% wsadu surowcowego dla naszej produk- cji płyt. W pewnym sensie „żywimy się resztkami i odpadkami z lasu”. Drewno, które z różnych powodów nie trafia np. do przerobu w tartakach, wykorzysty- wane jest przez nas do produkcji płyt. Jak mówi nasze motto „Więcej z drewna” dbamy o to, żeby zawsze wykorzystać je w racjonalny sposób. To też wynika z pie- lęgnowanych w Grupie Egger wartości i świadomości, że drewno jest zbyt cenne, aby je po prostu marnować. Czy odczuwają Państwo rosnący import płyt ze Wschodu? Tak, oczywiście. Nawet w statystykach widać, jak duża ilość płyt trafia do Polski Z Waldemarem ZawiĂlakiem, kierownikiem sprzedaĝy ğrmy Egger na rynek polski, rozmawia Diana Nachiïo. CA’O¥m JEST SPÓJNA NA PEWNO POLSKA JE¥LI CHODZI ObLOKALIZACJ} NOWEJ FABRYKI P’YT JEST OBECNIE PRIORYTETEM DLA GRUPY EGGER. JESTE¥MY BARDZO ZAINTERESOWANI BUDOWk FABRYKI P’YT MEBLOWYCH NA TERENIE POLSKI.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=