Miesięcznik "BIZNES meble.pl" maj 2018

raport X koniunktura wbbranĝy 12 BIZNES meble.pl [ maj 2018 f nad 85% swoje moce produkcyjne. Zbyt wysoka wartość wskaźnika to ryzyko braku terminowości realizacji zleceń przy nieplanowanych absencjach lub awariach. Bezpieczna granica to 80% obłożenia mocy produkcyjnych. HANDEL ZAGRANICZNY Obok informacji o produkcji mebli ważnym punktem do omówienia są wy- niki w handlu zagranicznym. Na potrzeby tego artykułu przyjęto, że źródłemdanych odnoszących się do eksportu i importu mebli będą oficjalne dane Eurostat. Za- prezentowane dane dotyczą grup 9401 (meble do siedzenia, w tym fotele samo- chodowe i części mebli), 9402 (meble me- dyczne), 9403 (meble pozostałe) i 9404 (materace, materiały pościelowe i śpiwo- ry) za 2017 r. Dane podane przez Eurostat potwier- dzają prognozy B+R Studio i pozwala- ją stwierdzić, że rok 2017 w przypadku zarówno eksportu, jak i importu mebli, był rekordowy. Według danych Eurostat wartość eksportu mebli w 2017 r. wynio- sła 10,192 mld euro, co oznacza wzrost na poziomie 8%. W przeliczeniu na złotówki wartość ta równa była 43,393 mld zł z dy- namiką 1,06. Głównym odbiorcą mebli z Polski pozostają od lat Niemcy. Dalsze miejsca zajmują: Czechy, Wielka Brytania i Francja. Z krajów spoza Unii Europejskiej w pierwszej dwudziestce odbiorców znaj- dują się Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Chiny oraz Rosja. Wartość importu za 2017 r. wynio- sła 2,013 mld euro, co w porównaniu do 2016 r. oznacza wzrost na poziomie aż 23%. Na tym samym poziomie układała się dynamika dla wartości importu w pol- skiej walucie, a sama wartość równa była 8,571 mld zł. Według szacunku B+R Studio w roku 2018 przewiduje się kontynuację trendu wzrostowego w zakresie eksportu mebli. KONIUNKTURA KONSUMENCKA Następnym wskaźnikiem, który do- starcza informacji o bieżących nastrojach konsumentów i ich oczekiwaniach w przy- szłości jest bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK). Warto przypo- mnieć, iż bieżący wskaźnik ufności konsu- menckiej jest średnią sald ocen zmian sytu- acji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych za- kupów. Na zakończenie pierwszego kwar- tału 2018 r. wartość BWUK ukształtowała się na poziomie +5,4. Porównując wartość wskaźnika z bieżącego roku do wartość sprzed 12 miesięcy zaobserwować można wzrost o blisko 7,4 pkt proc. Wśród składowych bieżącego wskaź- nika ufności konsumenckiej odnotowano wzrost względem analogicznego okresu roku ubiegłego. Największy wzrost zaob- serwowano w przypadku oceny dotyczą- cej ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju za ostatnie 12 miesięcy. Na zakończenie I kwartału 2018 r. wskaźnik przyjął war- tość +9,5. 12 miesięcy wcześniej wartość tego wskaźnika była gorsza o 15,9 pkt proc. Na uwagę zasługuje wzrost ocen wskaźnika mówiącego o dokonywaniu ważnych zakupów. W marcu br. wskaź- nik przyjął wartość +12,7 i wobec ocen z marca 2017 r. wartość wskaźnika wzro- sła o 9,4 pkt proc. Na wyprzedzający wskaźnik ufno- ści konsumenckiej (WWUK) składa się średnia sald ocen dotyczących przewidy- wań w zakresie: zmiany w perspektywie najbliższych 12 miesięcy sytuacji finan- sowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej w kraju, poziomu bezrobocia i możliwości związanych z oszczędzaniem pieniędzy. Wyprzedza- jący wskaźnik ufności konsumenckiej w marcu 2018 r. zanotował wzrost o 7,1 pkt proc. w porównaniu do analogiczne- go okresu roku ubiegłego. Podobnie jak w przypadku bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, wszyst- kie składowe wyprzedzającego wskaźni- ka ufności konsumenckiej odnotowały wzrost, w porównaniu do analogicznego okresu 2017 r. Największy wzrost zaobser- wowano w przypadku wskaźnika dotyczą- cego zmiany ogólnej sytuacji ekonomicz- nej w kraju. Poprawił się także wskaźnik zmiany poziomu bezrobocia. Wmarcu br. wskaźnik przyjął wartość +13,4, co ozna- cza wzrost o 8,5 pkt proc. względem analo- gicznego okresu roku ubiegłego. KONIUNKTURAWHANDLU Na tle nastrojów konsumentów w od- niesieniu do ocen bieżących warto przyj- rzeć się wynikom badań koniunktury w handlu detalicznym. W skład badanej grupy wchodzi sprzedaż detaliczna towa- rów RTV, AGD, mebli i innych towarów domowego użytku. Ogólny klimat ko- niunktury w handlu detalicznym w mar- cu 2018 r. wyniósł -2,8, a w poprzednim miesiącu ocena wskaźnika była o 4,2 pkt proc. lepsza. W porównaniu do ana- logicznego okresu roku poprzedniego wskaźnik ten odnotował poprawę wyniku o ponad 7,3 pkt proc. Bieżącą ogólną sytuację gospodarczą przedsiębiorstw w handlu detalicznym w branży „Artykuły gospodarstwa do- mowego ogółem” w marcu tego roku oceniono na +1,8, co oznacza nieznacz- ne pogorszenie nastrojów wśród mene- dżerów względem maja (o 1,5 pkt proc). Znaczny spadek wartości odnotowano dla wskaźnika dotyczącego bieżącej ilo- ści sprzedawanych towarów. W marcu br. uzyskał on ocenę -1,2, co oznacza DYNAMIKA HANDLU ZAGRANICZNEGO mln zï dynamika r/r mln euro dynamika r/r 2017 r. Eksport 43.393 1,06 10.192 1,08 Import 8.571 1,20 2.013 1,23 2016 r. Eksport 41.082 9.417 Import 7.163 1.642 ½ródïo: dane Eurostatu; obliczenia B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego. BUDOWNICTWO MIESZKANIOWE Liczba mieszkañ II 2017br. I 2018br. Liczba mieszkañ I-II 2017br. w II 2018 r. = 100 = 100 w I-II 2018 r. = 100 Mieszkania oddane do uĝytkowania 16.015 138,7 118,1 29.576 110 Mieszkania, których budowÚ rozpoczÚto 13.851 116,3 99,3 27.800 120,3 Mieszkania, na realizacjÚ których wydano pozwolenie lub dokonano zgïoszenia zbprojektem budowlanym 20.371 93,2 99,5 41.454 111,5 ½ródïo: dane wedïug GUS ¥REDNIOWA¿ONE KURSY WALUT WbZ’OTYCH Waluta 2017 r. 2016 r. dynamika r/r Dolar amerykañski (USD) 3,7777 3,9431 95,8 Euro (EUR) 4,2576 4,3625 97,6 ½ródïo: dane NBP; obliczenia B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego. 7,4 mld zï to skumulowana wartość produkcji sprzedanej branży meblarskiej (bez firmmikro) za okres styczeń-luty 2018 r.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=