Miesięcznik "BIZNES meble.pl" styczeń 2018

50 BIZNES meble.pl [ styczeñ 2018 design X zjawiska W połowie paź- dziernika ub.r. w Internecie u d o s t ę p n i o - no informację o planowanym wyjeździe Teresy Liany, jednej z głów- nych projektantek w Ceramice Arty- stycznej – Spółdzielni Rękodzieła Ar- tystycznego z Bolesławca do Japonii na zaproszenie Michitada Futami, autory- zowanego dystrybutora Reacent z To- kio. Celem była prezentacja zdobienia naczyń ceramicznych, jak się okazuje – niezwykle popularnych w Japonii, tak jak autorskie dekoracje Teresy Lia- ny. Czy podobny poziom popularności ma szansę osiągnąć polskie wzornictwo użytkowe z zakresu meblarstwa i wypo- sażenia wnętrz? Niedawno minęło już 7 lat od pro- mującej polskie wzornictwo w Japonii wystawy „The Spirit of Poland”. W pro- mocję designu z Polski w Tokio zaan- gażowana była Ambasada RP w Japonii i Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczo- ści w Cieszynie. Uczestnikami wystawy były młode i rozpoznawalne w świecie wzorniczym marki: AZE Design, Beton, Kafti, Puff-Buff. Była to pierwsza tego typu inicjatywa wspólnie prezentują- ca polskie marki projektowe związane z wyposażeniem wnętrz. Założeniem było głębokie spojrzenie na to, co w pol- skiej duszy gra i prezentacja jak wyraża- ją to polscy designerzy w przedmiotach codziennego użytku. Tytuł wystawy związany był z tradycyjnym postrzega- niem przez Japończyków Polski, jako kraju wyższych wartości, kultury i sztu- ki, a także ojczyzny uwielbianego przez nich Chopina. Organizatorzy japońskiej edycji „The Spirit of Poland” zaznacza- li, że tradycyjne wartości przypisywane Polakom to romantyzm i upodobanie wyższych uczuć. Warto zaznaczyć, że udało im się pokazać je od nowej strony i pozwolić zrozumieć je japońskim od- biorcom w sposób nowoczesny: ważną część europejskiej spuścizny duchowej w epoce technik cyfrowych społeczeń- stwa informacyjnego. Obecni na wy- stawie projektanci pokazali „polską do- skonałość formy, twórcze podejście do D i a n a N a c h i ł o Z tÚsknoty za uniwersum Japończycy kochają polskie rzemiosło: głównie tkaniny i ceramikę. Czy jest szansa, że pokochają meble tak mocno, jak chętnie kupowane, a mówi się, że nawet kopiowane, naczynia z Bolesławca? Janowskie tkaniny w domu japońskim. Fot. archiwum Izumi Fujita.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=