Miesięcznik "BIZNES meble.pl" październik 2017

raport X rynek mebli tapicerowanych w Europie 8 BIZNES meble.pl [ paědziernik 2017 J ak wynika z raportu opracowanego przez firmę Lectra przy patro- nacie CSIL Centre for Industrial Studies, bran- ża mebli tapicerowanych znajduje się obecnie na etapie bezprece- densowej transformacji. Badania poświę- cone sytuacji w branży, w pierwszej kolej- ności poddają analizie siły ekonomiczne i społeczne, które skłaniają wiele europej- skich przedsiębiorstw do przekształcania swoich modeli biznesowych, a następnie analizują, jak producenci oceniają naj- większe wyzwania i jakie mają sposoby na sprostanie im teraz i w przyszłości. WSCHÓD I ZACHÓD Aby zrozumieć obecną, globalną sytu- ację branży mebli tapicerowanych, firma Lectra i CSIL, przeprowadzili wywiady ze specjalistami z Ameryki Północnej, Europy Zachodniej i Wschodniej oraz Chin. Za największe wyzwanie w krajach Europy Wschodniej i w Chinach uznano brak wykwalifikowanych pracowników. W dalszej kolejności znalazły się presja cenowa i szybsze dostawy. Przedsiębiorcy z Ameryki Północnej i Europy Zachodniej pracują pod presją cenową, która stanowi dla nich największe wyzwanie. Dalej upla- sowały się szybsze dostawy i wzmożona konkurencja. Raport Lectra zwraca uwa- gę na współzależność między regionami. W latach 90. wiele przedsiębiorstw z Eu- ropy Zachodniej rozpoczęło outsourcing procesów produkcyjnych do firm z Euro- pyWschodniej. Skorzystały one z niższych kosztów wytwarzania i niewielkiej odle- głości od dużego rynku konsumenckiego Europy Zachodniej. Tak powstała wspo- mniana współzależność. Przedsiębiorstwa z Europy Zachodniej zajmują się głównie projektowaniem i rozwojem pro- duktów, natomiast firmy z Europy Wschodniej ich wytwarzaniem. Na pytanie, co będzie po- trzebne, aby osiągnąć sukces na rynku europejskim, naj- więcej przedsię- biorców z Europy Zachodniej od- powiedziało, że zwiększenie marży. Nato- miast największą potrzebą firm z Europy Wschodniej jest uzyskanie większej efek- tywności produkcji. W porównaniu do Chin, Ameryki Północnej i Europy Za- chodniej, respondenci z Europy Wschod- niej najwyżej ocenili zwiększenie produk- cji – prawie 40%. Średnia dla pozostałych regionówwyniosła ok. 22%. Jak zaznaczają autorzy raportu, przedsiębiorstwa z Eu- ropy Wschodniej, a zwłaszcza z Polski, stały się dużymi producentami na rynek globalny. Jednak procesy produkcyjne w tym regionie nadal wymagają większych nakładów pracy w porównaniu z firmami z Europy Zachodniej. Raport pokazuje, że pracownik fabryki mebli w Polsce wy- Głównymwyzwaniemdla producentówmebli tapicerowanych z Europy Zachodniej jest presja cenowa. Najpoważniejszymproblememprzedsiębiorców z EuropyWschodniej jest zaś brak dostępnej, wykwalifikowanej kadry. Presja ceny, presja zatrudnienia D i a n a N a c h i ł o CO SP}DZA SEN Z POWIEK PRODUCENTOM Z EUROPY? NAJWI}KSZYM WYZWANIEM WbZAKRESIE REALIZACJI ZWI}KSZONYCH ZAMÓWIE” Sk NOWI PRACOWNICY, ObKTÓRYCH TRUDNO. Artur WasÈĝnik, dyrektor ds. handlu ibmarketingu wbğrmie Meble Marzenie.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=