Miesięcznik "BIZNES meble.pl" listopad 2020

90 chillout • pasje biznes.meble.pl | listopad 2020 Wróćmy jednak do początku – do de- terminacji. Próby w teatrze zaczynali- śmy o 21, a kończyliśmy o 23.30 i tak pięć razy w tygodniu, po zakończonych co- dziennych zajęciach, po pracy, ale także po zajęciach dodatkowych z ruchu. Aby móc działać w teatrze trzeba doskona- lić sprawność fizyczną. Regularne zaję- cia jogi i tańca współczesnego przepla- tałam z godzinami zajęć na Akademii oraz lepieniem makiet na zaliczenie kil- ku przedmiotów. Teatr fizyczny, który pokochałam wy- wodził się z nurtu teatru i metodyki Jerzego Grotowskiego. Ciało to narzędzie przekazy- wania stanów i emocji, przekaźnik pomię- dzy performującym i widzem. Praktykowa- liśmy improwizację ruchu, która dziesięć lat temu kiełkowała i nawet w naszym środo- wisku tanecznym traktowana była jako coś dziwnego, odmiennego. Dziś jest kierun- kiem bardzo popularnym, zarówno w tań- cu, kabarecie, jak i w teatrze. Improwizacja to forma dająca niepowtarzalną świeżość i autentyczność. Podczas spektaklu tance- rze-aktorzy, niczym muzycy na jamie jaz- zowym, przenoszą nas w inną przestrzeń, stwarzaną specjalnie dla nas tu i teraz. Kontakt Improwizacja powstała w latach 80. w Stanach Zjednoczonych, eksplorowa- na przez Steve’a Paxtona oraz jego studen- tów, grupę, która skupiła się na tym, by ba- dać zasady fizyki, dynamiki, pędu, upadku, pracy z ciężarem w relacji jednego, dwóch i więcej ciał. Do Polski technika ta dotarła kilkanaście lat temu. Gdy zaczynałam, uczy- łam się u pierwszych polskich nauczycieli, miałam też okazję spotkać się z członkami zespołu, który ją stworzył, a teraz uznawany jest za ikoniczny dla Kontakt Improwizacji, m.in. Nancy Stark Smith, Nitą Little. Obec- nie są to już dojrzali tancerze, niektórzy po- wiedzieliby, że seniorzy, którzy powinni być na tanecznej emeryturze, jednak paradok- salnie ta technika pozwala imna pozostanie aktywnymi, eksplorację tańca, a także wy- konywanie wyglądających naprawdę spek- takularnie akrobacji. Tak jak wspomniałam, Kontakt Impro- wizacja wykorzystuje wiedzę o naszym cie- le i jego zachowaniu podczas ruchu w taki sposób, aby nawet z pozoru trudne se- kwencje wykonywane były lekko i bez uży- cia nadmiaru siły. Korzystamy z momentu 1 Sesja taneczna. Fot. Szymon Jobkiewicz. 2 Kadr z filmu do projektu Persephone Falling. Fot. Tomek Tarnowski. 3 Projekt „Drzewo Życia”, organizator – Fundacja Artystyczna Perform. Na zdjęciach: Paulina Święcańska, Hanna Jurczak, Maria Bijak, Joanna Sieradzan. Fot. Marta Ankiersztejn_Fotografia. 4 Zdjęcia z pracy nad solo tańca współczesnego. Fot. Szymon Jobkiewicz. 1 4 2

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=