Miesięcznik "BIZNES meble.pl" grudzień 2017

raport X podsumowanie 2017 r. 12 BIZNES meble.pl [ grudzieñ 2017 f nym okresie roku poprzedniego. Wskaź- nik ogólnej sytuacji gospodarczej równy był +8,6, podczas gdy ten samwskaźnik we wrześniu 2016 r. równy był +17,9. HANDEL ZAGRANICZNY Źródłem danych odnoszących się do eksportu i importu mebli będą oficjalne dane Eurostat. Zaprezentowane dane do- tyczą grup mebli 9401, 9402, 9403, 9404 za okres pierwszy-drugi kwartał 2017 r. W tym miejscu warto zaznaczyć, że przy- toczone dane oprócz mebli zawierają dane o fotelach do pojazdów mechanicznych, meblach medycznych, śpiworach i mate- riałach pościelowych. Według danych Eurostat obejmujących pierwszy-drugi kwartał 2017 r. wartość eksportu mebli w tym czasie wyniosła 5,10 mld euro, co oznacza wzrost na poziomie 7% w porównaniu do analogicznego okre- su roku poprzedniego. W przeliczeniu na złotówki wartość ta równa była 21,8 mld zł z dynamiką 1,04. Natomiast wartość im- portu za okres pierwszy-drugi kwartał 2017 r. wyniosła 995 mln euro, co oznacza wzrost o ponad 22% w porównaniu do analogicznego okresu 2016 r. Na tym sa- mym poziomie układała się dynamika dla wartości w polskiej walucie, a sama war- tość równa była 4,2 mld zł. Podsumowując wyniki odnośnie handlu zagranicznego za okres styczeń- -czerwiec 2017 r., wskazują one na lepszą sytuację w porównaniu do analogiczne- go okresu roku poprzedniego. Według szacunków B+R Studio w roku 2017 przewiduje się kontynuację trendu wzro- stowego w zakresie eksportu mebli – do 10,12 mld euro. KONIUNKTURA KONSUMENCKA Następnie przyjrzyjmy się wskaźnikom, które dostarczają informacji o bieżących nastrojach konsumentów i ich oczekiwa- niach w przyszłości. Mowa tutaj o bieżą- cym wskaźniku ufności konsumenckiej (BWUK) oraz wyprzedzającym wskaźniku ufności konsumenckiej (WWUK). Warto przypomnieć, iż bieżący wskaź- nik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej go- spodarstw domowych, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej w kraju oraz obec- nego dokonywania ważnych zakupów. Na zakończenie trzeciego kwartału 2017 r. wartość BWUK ukształtowała się na po- ziomie +5,0. Porównując wartość wskaź- nika z bieżącego roku do wartości sprzed 12 miesięcy zaobserwować można wzrost o blisko 7,4 pkt proc. Wśród składowych bieżącego wskaź- nika ufności konsumenckiej we wszyst- kich przypadkach odnotowano wzrost względem analogicznego okresu roku ubiegłego. Największy wzrost odnotowano w przypadku oceny zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju za ostatnie 12 miesię- cy. Na koniec września 2017 r. wskaźnik przyjął wartość +6,2. Dwanaście miesięcy wcześniej wartość tego wskaźnika była gorsza o 12,1 pkt proc. Wzrost zauważo- no także w ocenie wskaźnika mówiącego o dokonywaniu ważnych zakupów. We wrześniu br. wskaźnik przyjął wartość +13,2 pkt proc. i wobec ocen ze września 2016 r. wzrósł o 10,9 pkt proc. Wzrost odnotowano także w przypad- ku wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej. Wartość wskaźnika pod koniec września 2017 r. wzrosła o 8,3 pkt proc. w porównaniu do analogiczne- go okresu roku ubiegłego. Warto wspo- mnieć, że na wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) składa się średnia sald ocen dotyczących przewi- dywań w zakresie: zmiany w perspekty- wie najbliższych dwunastu miesięcy sytu- acji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej w kraju, poziomie bezrobocia i możliwości zwią- zanych z oszczędzaniem pieniędzy. Podobnie jak w przypadku bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej wszyst- kie składowe wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej odnotowaływzrost w porównaniu do analogicznego okresu w2016 r. Największy wzrost zaobserwowa- no w przypadku wskaźnika dotyczącego zmiany poziomu bezrobocia. Poprawił się także wskaźnik mówiący o zmianie ogól- nej sytuacji ekonomicznej kraju. We wrze- śniu br. wskaźnik przyjął wartość +0,8, co oznacza wzrost o 8,9 pkt proc. względem analogicznego okresu roku ubiegłego. KONIUNKTURAWHANDLU Obraz branży meblarskiej w naszym kraju dopełniają oceny koniunktury w handlu detalicznym. W skład badane- go wskaźnika wchodzi sprzedaż detalicz- na towarów RTV, AGD, mebli i innych towarów domowego użytku. Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicz- nym we wrześniu 2017 r. wyniósł +4,1. W analogicznym okresie wartość wskaź- nika równa była +6,8, co oznacza spadek o 2,7 pkt proc. Odnosząc się do bieżącej ogólnej sytu- acji gospodarczej przedsiębiorstwwewrze- śniu tego roku oceniono ją na +0,6, gdzie dwanaście miesięcy wcześniej wskaźnik równy był +13,3. Znaczący spadek odnotowano w przy- padku wskaźnika dotyczącego bieżącej ilości sprzedawanych towarów. Pod ko- niec trzeciego kwartału bieżącego roku uzyskał on ocenę +1,8. Tym samym wskaźnik zanotował spadek o 38 pkt proc. w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego. DYNAMIKA HANDLU ZAGRANICZNEGO mln zï dynamika mln euro dynamika I-II kw. 2017 r. eksport 21.764,543 1,04 5.096,605 1,07 import 4.250,650 1,19 995,375 1,22 I-II kw. 2016 r. eksport 20.864,625 4.778,560 import 3.558,429 814,976 ½ródïo: Eurostatu, obliczenia B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego. BUDOWNICTWO MIESZKANIOWE Liczba mieszkañ IX 2016br. VIII 2017br. Liczba mieszkañ I-IX 2016 IX 2017 r. = 100 = 100 I-IX 2017 r. =100 Mieszkania oddane do uĝytkowania 14.967 118,2 97,4 123.869 110,6 Mieszkania, których budowÚ rozpoczÚto 16.988 109,1 86,9 160.850 120,9 Mieszkania, na realizacjÚ których wydano pozwolenie lub dokonano zgïoszenia zbprojektem budowlanym 21.350 113,9 117,9 190.529 123,4 ½ródïo: GUS WYKORZYSTANIE MOCY PRODUKCYJNYCH 80 85 90 III kw. 2017 r. II kw. 2017 r. I kw. 2017 r. IV kw. 2016 r. III kw. 2016 r. II kw. 2016 r. I kw. 2016 r. IV kw. 2015 r. III kw. 2015 r. II kw. 2015 r. I kw. 2015 r. 85,9 83,5 82,8 86,1 87,8 87,4 86,2 87,7 87,9 86,5 87,1

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=