Miesięcznik "BIZNES meble.pl" grudzień 2017

design X wywiad 48 BIZNES meble.pl [ grudzieñ 2017 f P rogram Edukacyj- no-Projektowy trwa nieprzerwanie od sie- demnastu lat – wła- śnie wystartowała 17. edycja. Najtrudniejszy jest jednak pierwszy krok, wróćmy za- tem do początków. Chciałabym, by Pani Profesor opowiedziała o tym, jak się po- jawił pomysł na uruchomienie Programu Edukacyjno-Projektowego i jaki jest jego główny cel. Idea stworzenia Programu Edukacyj- no-Projektowego wywodzi się z potrzeby połączenia edukacji projektowej z realiami i wymogami rynku, dla którego projekto- wanie powinno być stałym i niezbywal- nymelementemwprocesieprodukcyjnym. Moim zamiarem było stworzenie progra- mu, który umożliwiłby studentom przej- ście procesu projektowo-wdrożeniowego podczas studiów, jednocześnie pozwalając im na zweryfikowanie swoich wyobrażeń i umiejętności dotyczących projektowania w relacji bezpośredniej z przedsiębiorstwa- mi. Celem PE-P jest zdobywanie wiedzy, umiejętności projektowych w oparciu o bezpośrednią współpracę z przemysłem. Co było największym wyzwaniem pod- czas organizacji pierwszej edycji? Przygotowania do pierwszej edycji to była przede wszystkim sztuka znalezienia i przekonania partnerów do udziału w pro- gramie, który był tylko zapisany w formie projektu i wymagał od pierwszych uczest- ników wyobraźni, zrozumienia idei oraz odwagi w odkrywaniu i kreowaniu innego sposobu edukacji projektowej. Do pierw- szej edycji przystąpiły przedsiębiorstwa Schattdecor i Kronospan oraz producenci mebli Balma i BRW. W ten sposób zaini- cjowaliśmy proces budowania platformy współpracy, w ramach której studenci, pro- ducenci i pracownicy uczelni zdobywają nowe doświadczenia, wymieniają się wie- dzą i wspólnie inicjują wartościowe pro- jekty prezentowane na licznych wystawach, konferencjach i targach branżowych. Z jakich względów podjęła Pani decyzję o współpracy właśnie z przemysłem me- blarskim? Czy na ten wybór wpływmiały również tradycje meblarskie w Wielko- polsce? Kilka istotnych faktów spowodowało, że decyzja ta była dla mnie oczywista – tra- dycja regionu, uczelni oraz silna pozycja branży meblarskiej w Polsce. ASP w Po- znaniu (obecnie UAP) to tradycja kształ- cenia w obszarze projektowania mebla od 1919 r., czyli od zarania naszej Alma Ma- ter. Wywodzi się z wielkopolskiej tradycji wzornictwa meblowego, nazwanej przez prof. Zdzisława Kępińskiego „poznańską szkołą mebla”. Jak przebiegają prace nad każdą edycją programu? Proszę opowiedzieć od czego się wszystko zaczyna i jakie są poszczegól- ne etapy. PE-P ewoluował przez kolejne lata i trudno porównywać edycje 1-5 z 10-16. Również ze względu na zróżnicowanych partnerów wiodących PE-P (producenci mebli i wyposażenia wnętrz) każda z nich wnosiła nowe doświadczenia, idące za nimi wnioski, a w konsekwencji przy- czyniała się do modelowania kolejnych edycji. Metodologię PE-P opracowałam w 2000 r. i pozostała ona niezmienna. Każ- dą edycję poprzedza etap przygotowania zespołu partnerów – producentów me- bli i materiałów do ich produkcji – wraz z założeniami projektowymi, zasadami współpracy, w tym finansowymi i praw- nymi. Praca z zespołem studentów rozpo- czyna się warsztatami wprowadzającymi, szkoleniami w zakładach produkcyjnych partnerów PE-P, podczas których omawia- ne są technologie produkcyjne, materiały, trendy branżowe, równolegle z filozofią przedsiębiorstwa i jego historią. Kolejnymi etapami pracy grup studen- tów są badania terenowe, analiza rynku i trendów, budowanie programu projek- towego i moodboardy. Tak przygotowane grupy przystępują do generowania wielu konceptów projektowych, które podczas wspólnej pracy i konsultacji na uczelni są weryfikowane, selekcjonowane, dopraco- wywane, następuje kompilacja wartościo- wych cech z kilku konceptów. Pięć lat temu wprowadziliśmy nowy, niezwykle cenny element w naszej metodyce pracy – kon- sultacje z przedstawicielami partnerów już na etapie projektów koncepcyjnych. Jaki jest główny cel tych konsultacji? Umożliwiają one poznanie partnerom na wcześniejszym etapie opracowanych programów projektowych i konceptów Z dr hab. KatarzynÈ LaskowskÈ prof. zw. UAP, rozmawia Anna Szypulska. STUDENCI WYBIERAJk PE-P ¥WIADOMIE MOIM ZAMIAREM BY’O STWORZENIE PROGRAMU, KTÓRY UMO¿LIWI’BY STUDENTOM PRZEJ¥CIE PROCESU PROJEKTOWO-WDRO¿ENIOWEGO PODCZAS STUDIÓW, JEDNOCZE¥NIE POZWALAJkC IM NA ZWERYFIKOWANIE SWOICH WYOBRA¿E” IbUMIEJ}TNO¥CI DOTYCZkCYCH PROJEKTOWANIA WbRELACJI BEZPO¥REDNIEJ ZbPRZEDSI}BIORSTWAMI. CELEM PE-P JEST ZDOBYWANIE WIEDZY, UMIEJ}TNO¥CI PROJEKTOWYCH WbOPARCIU ObBEZPO¥REDNIk WSPӒPRAC} ZbPRZEMYS’EM.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=