Miesięcznik "BIZNES meble.pl" grudzień 2017

wywiad X design grudzieñ 2017 [ BIZNES meble.pl 51 diów licencjackich i magisterskich brała udział w czterech edycjach PE-P. Zakoń- czyły się one dla niej kilkoma wdrożony- mi projektami, a jednocześnie realizowała dwa dyplomy – licencjacki i magisterski – pod moim kierunkiem, prowadząc nie- zależne projekty także w oparciu o współ- pracę z przemysłem. Pokazuje to model studiów możliwy do zrealizowania na na- szej uczelni, skompilowany przez Joannę Lisiecką, zbliżony do programu uczelni projektowych, opierający edukację o stałą współpracę z zewnętrznymi firmami i in- stytucjami, który oferuje chociażby sztok- holmski Konstfack. Na co Pani, jako czynna projektantka, kładzie największy nacisk w kształceniu studentów na przyszłych projektantów? Czego świadomi muszą być młodzi adep- ci sztuki projektowania? Systematyczna praca, samodyscyplina i dobra organizacja pracy przynoszą efek- ty. Czasami musimy długo na nie czekać, jednak te standardy staram się przekazać studentom podczas naszej pracy. Stawiam na pracę zespołową. Nasze pokolenie zo- stało wykształcone na indywidualistów. Tymczasem projektant zawsze współpra- cuje z różnymi specjalistami, co zdecy- dowanie poszerza jego spektrum pracy i kreacji. Czas spędzony ze studentami podczas realizacji poszczególnych etapów projektu stawia nas w zróżnicowanych sy- tuacjach. Nie pracujemy jedynie w uczel- nianej pracowni, wspólnie podróżujemy, uczestniczymy w konsultacjach, szkole- niach, warsztatach podczas procesu proto- typowania. Spędzamy razem wiele czasu, zdecydowanie więcej niż wynika to z gra- fiku studiów, zdarza się więc, że przycho- dzi też zmęczenie i zwątpienie. Moją rolą jest wspieranie, motywowanie, wskazanie możliwości wyboru studentom. Często są to bardzomłode osoby i pojawiają się sytu- acje, które wymagają niekonwencjonalnej interwencji. Jednym z efektów szesnastu edycji Pro- gramu Edukacyjno-Projektowego jest 95% pracujących w zawodzie absolwen- tów. Czy śledzi Pani ich losy i obserwuje rozwój ich karier? Biuro Karier UAP zbiera od wielu lat informacje o naszych absolwentach. Więk- szość z nich pracuje w zawodzie. Mam kontakt osobisty w wieloma absolwenta- mi PE-P. Część z nich przez lata przesyła mi „sprawozdania”, opisując swój dalszy rozwój, podejmowane decyzje i sukcesy. Systematycznie się spotykamy wymienia- jąc się doświadczeniami i wiedzą. Część alumnów spotykam podczas zajęć na stu- diach doktoranckich, na konferencjach czy targach branżowych. Kilku naszych absolwentów pracuje u partnerów PE-P. Schattdecor, który jest jedynym stałym partnerem PE-P od 17 lat, jest świetnym przykładem budowania trwałych relacji pomiędzy UAP i przedsiębiorstwem. Kilku naszych absolwentów było lub jest zatrud- nionych zarówno w Schattdecor w Tarno- wie Podgórnym, jak i w Tansau. Przez wiele edycji Programu Edukacyj- no-Projektowego przewijał się temat od- powiedzialności za zasoby materialne. Czy problem konsumpcjonizmu będzie jeszcze poruszany w kolejnych odsłonach Programu? To bardzo ważny aspekt naszego życia, także edukacyjny, projektowy i produk- cyjny. Problem bardzo szeroki i złożony. Podczas każdego procesu badawczo pro- jektowego nadmierność konsumpcyjna pojawia się jako problem, jest nazywana i idą za tym propozycje rozwiązań, najczę- ściej powiązane ze świadomą minimaliza- cją. Jestem przekonana, że także przemysł wielkoseryjny ma możliwości otwarcia się na rozwiązania proekologiczne, respek- tujące w szerszym zakresie złoża natural- ne czy zarządzające własnymi zasobami. Coraz więcej produktów przekonuje nas, że powtórne wykorzystanie materiałów sprzyja naszemu rozwojowi. Projektanci wspólnie z przemysłem mają możliwo- ści zainicjowania nowej kultury wartości i umiejętnego korzystania z dóbr. Tak, pla- nuję w kolejnych edycjach PE-P rozszerzać obszar projektowy w oparciu o wybrane kryteria odpowiedzialnego projektowania. Czas pokaże w jakim stopniu zaakceptują to nowi partnerzy PE-P. Formuła Programu Edukacyjno-Projek- towego od lat się nie zmienia, ale PE-P od samego początku, w zależności od dobo- ru partnerów, cały czas się rozwijał. Czym będzie się charakteryzowała 17.edycja, jakiej przestrzeni będzie poświęcona i jakich efektów możemy się spodziewać podczas wernisażu w trakcie ,,Areny De- sign” wmarcu 2018 r.? Obszar projektowy 17. edycji PE-P to „Spotkanie” w kontekście pokoleń, z na- ciskiem na funkcje przygotowywania i spożywania posiłków, relaksu, zabawy, pracy i przechowywania. Badamy, anali- zujemy i poszukujemy nowych rozwiązań dla przestrzeni spotkania. Podczas „Areny Design 2018”, w ramach wystawy specjal- nej „Spotkanie” zaprezentujemy projekty meblowe przestrzeni spotkania oraz de- kory cyfrowe na powierzchnie meblowe i blaty kuchenne im dedykowane. Grupy projektowe studentów oraz przedstawicie- le firm Stolkar, Swiss Krono, Schattdecor i Rehau zaprezentują nowe projekty 17. edycji PE-P. Dziękuję za rozmowę i życzę ciekawych efektów 17. edycji. dr hab. Katarzyna Laskowska prof. zw. UAP Koordynator projektówbadawczo-projektowych. Ekspert ds. współpracy z przemysłem, budowania nowej marki, projektowania wyposażenia wnętrz. Prowadzi Pracownię Pro- gramów Edukacyjnych i Współpracy z Przemysłem na Wydziale Architektury i Wzornic- twa. Od 1995 r. pracuje w ASP (aktualnie Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu). Obecnie jest profesorem zwyczajnym Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Wisiting profe- sor na TEC Meksyk, Centro Miasto Meksyk. Obszar działań badawczo-projektowych to prace na rzecz budowy i rozwoju środowiska sprzyjającego zainteresowanym stronom: inwestorom, instytucjom gospodarczym, projektantom, naukowcom i studentom. Zaj- muje się projektowaniem mebli, badaniami, architekturą wnętrz, wystawiennictwem, fotografią, promocją designu oraz organizacją wystaw i warsztatów projektowych. Od 2001 r. prowadzi Biuro Projektowe Katarzyna Laskowska z siedzibą w Poznaniu. Członek rady programowej konferencji:„Nowoczesny przemysł meblarski wWielkopolsce. Tren- dy wpodnoszeniu jakości i innowacyjności”, zorganizowanej przez UMWW i Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, 2017 r. wWTC w Poznaniu;„Food Design”, UAP 2011 r.;„Projekt – Proces – Produkt”UAP 2010 r.;„Start z zawodzie projektanta”, Poznań, ASP, 2007 r. PRACOWNI} PRZEZE MNIE PROWADZONk (PRACOWNIA PROGRAMÓW EDUKACYJNYCH IbWSPӒPRACY ZbPRZEMYS’EM), WbRAMACH KTÓREJ REALIZUJ} PE-P, STUDENCI WYBIERAJk ¥WIADOMIE, DECYDUJkC SI} NA PRZYJ}CIE WARUNKÓW IbZASAD OBOWIkZUJkCYCH WbPRACOWNI. W¥RÓD STUDENTÓW KRk¿Y OPINIA, ¿E PRZEZ PE-P WARTO PRZEJ¥m WbTRAKCIE STUDIÓW MINIMUM RAZ.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=