Miesięcznik "BIZNES meble.pl" grudzień 2020

r e k l a m a KONIUNKTURA W BRANŻY • RAPORT KONIUNKTURA KONSUMENCKA Koniunktura konsumencka jest bar- dzo ważnym źródłem informacji o sekto- rze branży meblarskiej zawierającym dane w zakresie bieżących nastrojów i oczekiwań na przyszłość. W jej skład wchodzi BWUK i WWUK. Bieżący wskaźnik ufności konsu- menckiej (BWUK) jest to średnia sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa do- mowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicz- nej kraju oraz obecnego dokonywania waż- nych zakupów. Natomiast wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) składa się ze średniej sald ocen dotyczących przewidywań w zakresie: zmiany w perspek- tywie najbliższych 12 miesięcy sytuacji fi- nansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej w kraju oraz poziomu bezrobocia, jak również zmiany możliwości związanych z oszczędzaniem pieniędzy. Bieżący wskaźnik ufności konsumenc- kiej w pierwszym kwartale 2020 r., mimo że dodatni, był nieco słabszy niż w analogicz- nym okresie roku poprzedniego. Średnia z tegoż kwartału wyniosła 2,1 i była o 4 pkt proc. niższa od I kwartału 2019 r. Następne miesiące przyniosły spa- dek do bardzo niskich wartości ujemnych, których największy dołek przypadł na kwiecień (-36,4) i maj (-30,1). BWUK nie- co się poprawił w miesiącach letnich, lecz w październiku znów zaczął spadać i zo- stał oceniony na poziomie -20,0. Najmniej pesymistyczną składową BWUK było sal- do oceny zmiany sytuacji finansowej go- spodarstwa domowego, osiągając wartości w najsłabszych miesiącach, tj. w kwietniu i maju odpowiednio -19,8 i -15,3. Najgor- szą ocenę natomiast zanotowano dla obec- nego dokonywania zakupów w miesiącu kwietniu, bo aż -47,3. Wyprzedzający wskaźnik ufności kon- sumenckiej od samego początku 2020 r. notował wartości ujemne. W pierwszym kwartale wyniosły one odpowiednio: -0,6 w styczniu, -2,2 w lutym i -2,3 w marcu. Analogicznie do BWUK najniższe warto- ści WWUK dotyczą miesięcy szczytu pierw- szej fali pandemii COVID-19, tj. kwietnia i maja, kiedy to zanotowano wartości od- powiednio -47,7 i -37,3. Pdobnie do BWUK nastąpiła poprawa nastrojów w miesiącach letnich i ponowne pogorszenie w paździer- niku (-19,2). Wśród składowych wyprze- dzającego wskaźnika ufności konsumenc- kiej najsłabiej wypadł wskaźnik zmiany poziomu bezrobocia i dla kwietnia oraz maja wyniósł odpowiednio -77,7 i -73,2. Natomiast najmniej negatywnie wypadł wskaźnik zmiany sytuacji finansowej go- spodarstwa domowego, który podczas naj- większego spadku w kwietniu i maju odno- towano kolejno -30,5 oraz -19,6. KONIUNKTURA W HANDLU Dane z zakresu koniunktury w han- dlu pozwalają szerzej spojrzeć na polską 2,5% to szacowany przez B+R Studio wzrost produkcji sprzedanej mebli w Polsce w 2020 r. w stosunku do 2019 r.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=