Miesięcznik "BIZNES meble.pl" luty 2019

DR INŻ. TOMASZ WIKTORSKI Autor jest ekspertem i konsultantem, właścicielem B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego. • 7-8/2011: Zaczęliśmy od problemu skali współpracy z Chinami. Baliśmy się wte- dy, że nas skopiują, boimy się i teraz. • 10/2011: W zasadzie nie istnieje żaden skoordynowany program promocji pol- skich mebli. Dziś PARP kończy projekt Strategia promocji marki polskiej branży meblarskiej na lata 2018-2020. • 11/2011: Kryzys zmusił firmy do poszu- kiwania odbiorców na bardzo odległych rynkach na całym globie (…), a ich po- tencjał importowy na meble wykorzystu- jemy dopiero w 0,1-0,2%. • 1/2012: System sprzedaży drewna roz- grzewał umysły już pod koniec 2011 r. i przez kolejne co najmniej 3 lata. • 2/2012: Na IMM na wspólnym stoisku zaprezentowało się 17 firm z Polski. W 2018 r. – 68 firm na własnych sto- iskach, większość z dotacjami unijnymi. • 3/2012: W dużych salonach meblo- wych, mimo że byłem jedynym klientem w sklepie, żaden sprzedawca nie wykazał chęci sprzedania mi czegokolwiek… • 5/2012: Doświadczenia z aranżacją me- bli on-line, jaką oferują Vox czy Agata Meble zakończyłem po kilku śmiesznych i nieudanych próbach. • 8-9/2012: Tanie już dłużej nie może oznaczać brzydkie – nadal aktualne! • 10/2012: Czy zauważyli Państwo ostat- nio, że zdecydowanie więcej w mediach, mówi się o meblach? • 1/2013: Polska przestaje być beneficjen- tem globalizacji rozumianej jako loko- wanie miejsc pracy nadWisłą i musi wal- czyć marką, designem, Internetem. • 3/2013: Zbadałem, grupę ponad 100 firm. 70-80% produkcji to podwykonaw- stwo na rzecz zagranicznych sieci. Tylko 20% firm kreuje własny produkt. • 5-6/2013: Jesteśmy najważniejszymdru- goplanowym aktorem światowego me- blarstwa! Czy nadal? • 10/2013: Nikt ze znanych mi producen- tów, nie uczynił z ekologii misji, pozycji strategicznej, myśli przewodniej. • 11/2013: Nie mamy kultury współpra- cy przedsiębiorców z projektantami. W 2019 r. nadal nad tym pracujemy, choćby w projekcie Granty na dizajn • 1/2014: Nie twierdzę, że tradycyjny mo- del biznesowy przestanie istnieć, ale po- jawiają się nowe modele biznesowe, któ- rych mogą odebrać cześć rynku. • 2/2014: Biznes, który ma wiele punktów sprzedaży jest przez wiele osób traktowa- ny jako wiarygodny – to element sukcesu sieci, a dochodzą korzyści skali. • 3/2014: Już nigdy w Polsce nie będzie się sprzedawać tyle mebli co w 2009 r. (licząc w sztukach). • 8/2014: Uważam, że w najbliższych la- tach na znaczeniu zdecydowanie zyskają pozapłacowe czynniki motywacyjne. • 10/2014: Meble to takie banalne przed- mioty… Tak widzi je większość, ponie- waż sami tak się przedstawiamy. • 12/2014: Wiem, że dziś Europa nie chce ekskluzywnych mebli z Polski, tylko eko- nomiczne i tanie. Bez zmiany postrzega- nia polskich mebli, nie zmienimy zna- cząco polskiej gospodarki. • 1/2015: Trendy na 2015. Śrubowanie wy- ników eksportowych. Jedyny rozsądny kierunek rozwoju. Wzrost konkurencji o pracownika. Ciekawsze wzornictwo, większa wydajność. • 2/2015: W Polsce niewiele zwraca się uwagi na możliwość wpływania na po- litykę UE. Dopiero od niedawna słyszę prośby o interwencje w Europie. Zapraszam Państwa do ekspresowego i subiektywnego przeglądu tematów, które prezentowałem na łamach miesięcznika „BIZNES meble.pl” w latach 2011-2017. • 4/2015: Osobiście uważam, że program promocji dla branży meblarskiej jest po- trzebny. W 2019 r. nadal tak uważam. • 5/2015: W 2012 r. bałem się konfiguro- wać meble przez Internet, ale już w maju 2015 r. kupiłem wyposażenie do całego pokoju skonfigurowane on-line. • 8/2015: Należy zrównoważyć nacisk, który jest kładziony na kwestie tech- nologiczne i kompetencje inżynierskie z interdyscyplinarnym podejściem do projektowania produktów i usług. • 9/2015: Pozycja meblarstwa jest dużo lepsza niż w poprzedniej perspektywie finansowej Unii Europejskiej, ponieważ w końcu meblarstwo zostało wymienio- ne wśród branż priorytetowych. • 10/2015: Porównałem liczbę placówek handlowych wybranych sieci z roku 2010 i 2014. IKEA +1, Jysk +65, Agata +5, Bo- dzio +70, Abra +23, BRW+12 • 12/2015: Najistotniejszą wskazywaną obecnie barierą jest dostępność wykwa- lifikowanej kadry. • 4/2016: Wybór mebli to coś skompliko- wanego, preferencje estetyczne zmieniają się tak, jak gusty muzyczne. • 8/2016: Zidentyfikowaliśmy co najmniej 170 aktywnych sklepów internetowych, a w każdym tygodniu wyławiamy nowe. • 12/2016: Polskie firmy muszą konkuro- wać dziś w skali globalnej, więc i w za- kresie podatków oczekiwałbym od rządu oferowania rozwiązań konkurencyjnych w skali globalnej. • 1/2017: Jeśli nie wydarzył się przez ostat- nie 2-3 tygodnie żaden kataklizm, to gdy Państwo czytają niniejszy felieton, ja zo- stałem menedżerem programu Polskie Meble w PFR. • 2/2017: Jacy jesteśmy dumni, że wyszło taniej, taniej, taniej. Najbardziej dumni z naszych postępów są handlowcy za- chodnich sieci handlowych • 3/2017: Za 10 lat ludzie nadal będą ko- rzystać z mebli. Europa, Stany, Japonia dalej będą najbogatszymi regionami świata, ale znaczący postęp będzie w In- diach, Chinach, w Afryce. • 4/2017: Za 10 lat będziemy rozmawiać z tymi, którzy właśnie zrealizowali swój wielki śmiały ryzykowny cel i będziemy wspominać tych, którzy dekadę wcze- śniej nie mieli determinacji do wysiłku. d Subiektywnespojrzenie 10 BIZNES meble.pl [ luty 2019 felieton X Wiktorski obgospodarce NA 60 FELIETONÓW

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=