Miesięcznik "BIZNES meble.pl" kwiecień 2018

f raport X wynagrodzenia wbbranĝy 14 BIZNES meble.pl [ kwiecieñ 2018 trolnych badań medycyny pracy), doskona- lenia zawodowego i szkoleń oraz odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Przykładowo – w porównaniu do roku 2016 – koszty ubezpieczeń społecznych, podobnie jak odpis na ZFŚS oraz wydatki związane z BHP wzrosły o około 20%. Jak podkreślaMarita Ambrozik, rozwój pracowników jest jednym z priorytetów i jednocześnie warunkiem rozwoju fir- my oraz uzyskania i utrzymana przewagi konkurencyjnej. Impress Decor Polska inwestuje więc coraz więcej w szkolenia ze- społu. Wydatki na szkolenia wzrosły o 8% w roku 2017, zaś planowany budżet szkoleń na rok 2018 – o 26% w stosunku do roku 2016 – wylicza Marita Ambrozik. – Warto także wspomnieć o rosnących kosztach pro- gramów motywacyjnych dla pracowników, których wdrożenie i utrzymanie na dobrym poziomie jest jednym z istotnych aspektów zwiększających atrakcyjność firmy jako pra- codawcy. Rosnące koszty pracy nie są rów- noznaczne ze wzrostem przychodów, stąd też jednymz wyzwań stojących przed przed- siębiorcami z branży meblarskiej i ich do- stawcami, jest wdrożenie takich rozwiązań i innowacji, które pozwolą na zwiększenie wydajności i elastyczności produkcji. Szyb- kie reagowanie na potrzeby klientów oraz dostosowanie się do wymagań rynkowych jest jednym z warunków utrzymania prze- wagi konkurencyjnej polskich firm z branży meblarskiej. Zwrócić należy także uwagę, iż osiągnięcie powyższych celów będzie moż- liwe dzięki zespołowi zaangażowanych, zdolnych oraz wykwalifikowanych pracow- ników. Kolejnym wyzwaniem jest zatem pozyskanie pracowników oraz utrzymanie stabilnego zatrudnienia, zwłaszcza w obli- czu rosnących problemów z pozyskaniem odpowiednich kandydatów do pracy oraz większą mobilnością młodych osób, które są znacznie mniej skłonne do związania się z danym zakładem pracy na wiele lat. KOSZTY ROSNĄ CORAZ SZYBCIEJ Roman Kaleta, prezes Zarządu w fir- mie Malow, podkreśla, że koszty pracy są jednym z najważniejszych wydatków ponoszonych przez przedsiębiorstwa. Wynagrodzenia to główny, lecz nie jedyny składnik kosztów pracy –mówi Roman Ka- leta. – Nie mniej istotne dla pracodawców pozostają pozapłacowe wydatki związane z zatrudnieniem pracowników i w naszym odczuciu, te koszty rosną coraz szybciej, ale jesteśmy jednocześnie świadomi, że są one konieczne. W naszej spółce należą do nich: bezpośrednie pozapłacowe koszty pra- cy, czyli – wynagrodzenie za czas urlopów wypoczynkowych, oficjalnych dni świątecz- nych, inne wynagrodzenia za czas nieprze- pracowany (np. szkolenia wojskowe, itp.); pośrednie pozapłacowe koszty pracy: koszty ubezpieczeń społecznych, w tym: obowiąz- kowe ubezpieczenia społeczne; gwaran- towana płaca za okres choroby; pozostałe składniki: inne wydatki (w szczególności: szkolenia bhp, obowiązkowe badania okre- sowe, itp.), koszty szkolenia zawodowego, koszty dodatkowych szkoleń podnoszących kwalifikacje i umiejętności pracowników, zakładowy fundusz socjalny (odpisy i wy- datki), odpisy na PFRON. W naszej spółce pozapłacowe składniki kosztów pracy, o któ- rych mowa wyżej (zarówno bezpośrednie i pośrednie), w ostatnich latach stano- wiły około od 25 do 30% kosztów pracy ogółem. W ostatnich latach odnotowaliśmy wzrost pozapłacowych kosztów pracy od 5 do 8%. Jako podstawowe przyczyny wzrostu pozapłacowych składników kosztów pra- cy Roman Kaleta wskazuje systematyczny, znaczący wzrost minimalnej płacy i zwią- zany z tym wzrost obowiązkowych obcią- żeń oraz znaczącą rotację pracowników, która powoduje wzrost kosztów odpraw, szkoleń, wydatków BHP, itp. oraz kosztów rekrutacji i adaptacji nowych pracowni- ków. Bardzo ważnym aspektem, na który zwraca uwagę Roman Kaleta jest fakt, iż aby przyciągnąć do siebie jak najlepszych kandydatów i zatrzymać pracowników w firmie, Malow stale zwiększa atrakcyj- ność pakietu świadczeń socjalnych. W tej chwili naszym pracownikom zapewniamy m.in wysoką pomoc finansową z okazji świąt, przyznawaną dwa razy do roku, do- finansowanie do kart Multi Sport, wynajem sali gimnastycznej do zajęć sportowych czy zabawę choinkową i paczki świąteczne dla dzieci pracowników – wymienia Roman Kaleta. – W firmie działa również kasa zapomogowo-pożyczkowa, w której pra- cownicy mogą zaciągnąć nieoprocentowa- ną pożyczkę rozłożoną na dogodne raty. Otrzymują również bilety na wydarzenia sportowe z udziałem sponsorowanych przez Malow zespołów sportowych (Wigry Suwał- ki, Ślepsk Suwałki, SKB Suwałki). Jedni kwestionują istnienie rynku pra- cownika, inni się z tą tezą zgadzają. Z na- szych obserwacji wynika, że bezsprzecznie mamy rynek pracownika i problemem jest pozyskanie kandydatów do pracy, nawet po znacznym obniżeniu wymagań kwalifika- cyjnych – oznajmia Roman Kaleta. – Za- trudniamy kandydatów, których od podstaw uczymy zawodu, dlatego koszty wdrożenia nowego pracownika są zdecydowanie wyż- sze. Jeśli dołożymy do tego wzrost kosztów, o których mowa wyżej, to wyzwaniem jest zachowanie odpowiedniej rentowności pro- dukcji. A to, oczywiście ma wpływ na ceny naszych wyrobów i planowane inwe- stycje. Wdzisiejszych czasach sztuką jest zachowanie równowagi między wzrastającymi kosztami pracy, ren- townością produkcji a poziomem cen zadawalającym klienta. I taka sytuacja jest ogromnym wyzwa- niem dla osób zarządzających. ZMNIEJSZAJkCE SI} BEZROBOCIE POWODUJE OGRANICZONk DOST}PNO¥m POTENCJALNYCH PRACOWNIKÓW IbNALE¿Y ZAUWA¿Ym, ¿E ISTOTNYM ZAGRO¿ENIEM POJAWIAJkCYM SI} PRZY SPADKU BEZROBOCIA JEST SYTUACJA, KIEDY MO¿E ZABRAKNkm NOWYCH PRACOWNIKÓW NA RYNKU. Tom K. Schäbinger, prezes ZarzÈdu PĠeiderer Group. Katarzyna Brylczak, dyrektor personalny wbğr- mie Schattdecor: Uwaĝamy, ĝe tylko programy uwzglÚdniajÈce potrzeby naszych pracowników mogÈ sprawdziÊ siÚ wbczasach nie tylko rosnÈcych kosztów pracy, znaczÈcych niedo- borów pracowników, ale równieĝ nowych pokoleñ wchodzÈcych na rynek pracy. WYNAGRODZENIA CA’KOWITE (WbZ’ BRUTTO) NA STANOWISKACH WbBRAN¿Y MEBLARSKIEJ Stanowisko 25% zarabia mniej niĝ 25% zarabia wiÚcej niĝ doĂwiadczony pracownik produkcyjny 2.608 3.132 doĂwiadczony operator wózka widïowego 2.866 3.448 doĂwiadczony technolog 4.092 4.962 mistrz produkcji 4.446 5.665 ½ródïo: Raport Pïacowy Sedlak & Sedlak 2017.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=