Miesięcznik "BIZNES meble.pl" czerwiec-lipiec 2020

90 design • wyzwania Od lat neuronauka przynosi namwiedzę na temat potrzeb ludzkiego mózgu, również w zakresie najbliższego otoczenia. Najnowsze badania z zakresu neuroestetyki uzasadniają potrzeby posiadania przedmiotów z pogranicza sztuki i designu. Ta wiedza będzie się rozwijać i będzie dobrym wsparciem czy narzędziem dla architektówwnętrz do budowania wnętrz przyjaznychmieszkańcom. Monika Osinkowska. Martyna Barbara Golik pracuje obecnie w duńskiej firmie Kvadrat, która jest wio- dącym producentem tkanin obiciowych i zasłonowych i przyznaje, że jako projek- tantka tkaniny raczej pozytywnie patrzy w przyszłość. Wydaje mi się, że podczas długiego czasu spędzonego w domu wie- lu ludzi przekonało się, jak duży wpływ na nasze samopoczucie, zdrowie fizyczne i psy- chiczne ma otoczenie, w którym przebywamy – mówi Martyna Barbara Golik. – Wierzę, że będziemy większą uwagę przykładać do przestrzeni mieszkalnej, jej funkcjonalno- ści i atrakcyjności wizualnej. Mam nadzie- ję, że ze strony użytkowników czy klientów przełoży się to na większą świadomość do- tyczącą materiałów, ich właściwości doty- kowych i ich jakości. To z kolei może ozna- czać zwiększenie potrzeby posiadania mebli i przedmiotów wygodnych, funkcjonalnych i po prostu pięknych. W związku z nagłym, dużym zainteresowaniem tkaninami z wła- ściwościami antywirusowymi i antybak- teryjnymi, zdałam sobie sprawę, że także my – projektanci zostaliśmy zobowiązani do jeszcze lepszej znajomości materiałów, z którymi pracujemy, bo tego będą wymagali od nas klienci i rynek. Bez precedensu O przygotowaniach na różne ewentu- alności i konieczności bycia przygotowa- nym na różne scenariusze, mówi Szymon Hanczar. To, co ma miejsce od kilku miesię- cy, jest bez precedensu – stwierdza Szymon Hanczar. –  Poczucie zagrożenia wynikają- ce z niewidocznego, ale obecnego niebez- pieczeństwa, jakim jest wirus pozostanie z nami. Ma ono już wpływ na oczekiwania projektowe nawet wobec obiektów jeszcze nieistniejących. Jeden z naszych klientów (gabinety medyczne), dla którego pracowa- liśmy w ostatnim czasie, w trakcie trwania procesu projektowego wniósł, byśmy przy- gotowali rozwiązania minimalizujące ryzy- ko zakażenia. Tak powstała wersja projektu na ewentualny powrót pandemii, jej drugiej fali, ewentualnie kolejnych tego typu zagro- żeń, chociaż chciałbym się mylić. Myślę, że takie działania będą powszechne. Zdaniem Katarzyny Borkowskiej i To- masza Pydo, pandemia zmusza projek- tantów do nabycia lepszych umiejętno- ści komunikacji zdalnej, organizacji pracy i znajomości nowych cyfrowych narzędzi. Pokazała nam, że praca zdalna przy projek- towaniu produktów fizycznych jest możliwa w niektórych etapach – zauważają Katarzy- na Borkowska i Tomasz Pydo z duetu Kabo & Pydo. – Odsłoniła jej przyjemne i trudne aspekty oraz jednocześnie przypomniała nam jak ważny jest dla nas osobisty kontakt i interakcje z ludźmi. Prowadząc rozmo- Projektanci oczywiście znacząco odczuli wpływ pandemii ponieważ nasza praca jest uzależniona od strategii jaką musieli przyjąć producenci w tym trudnym czasie. Niemniej nasza praca polega na umiejętności identyfikowania problemów i dostarczeniu skutecznego rozwiązania, dlatego potrafimy szybko odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości. Łukasz Paszkowski. ↑ ↑ Okap „Trio” dla marki Ciarko Design, proj. Łukasz Paszkowski Design. Fot. Irina Grishina

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=