

design
X
wywiad
50
BIZNES meble.pl
[
sierpieñ 2017
f
gdy producent chciałby wdrożyć produkt,
który go zaintrygował. Nie brakuje też
konkursów organizowanych, by zaanga-
żować jak największą liczbę projektantów,
bez potrzeby podpisywania kontraktów,
jedynie w celu uzyskania satysfakcjonują-
cych wzorów użytkowych. Zmierzam też
do tego, że jest wielu producentów, którzy
po prostu nie korzystają z usług projek-
tantów, z tego powodu, że sami są założy-
cielami firm, sami te firmy tworzyli, sami
doszli do sukcesu rynkowego, w związku
z tym jest im trudno zaakceptować decy-
zje innych osób i dopuścić projektantów
w tak wrażliwe strefy.
Przykład
Ryszarda
Balcerkiewicza
świadczy o czymś zupełnie przeciwnym.
Tylko ilu jest Ryszardów Balcerkiewi-
czów?
Jeden.
Niestety, mało jest tak świadomych
producentów, którzy doceniają rolę pro-
jektantów, ale też trzeba zwrócić uwagę
na to, że firmy Noti i Balma zatrudniają
topowych projektantów, takich którzy
mają renomę na rynku, a swoim wize-
runkiem w jakimś stopniu gwarantują
możliwość sprzedaży mebli. Przecho-
dząc po targach można zauważyć, że
wiele firm stawia na rozwiązania ko-
mercyjne, czyli na meble biurowe, które
zupełnie inaczej się sprzedają ze względu
na charakter zamówień. Wyposażanie
całego biura o powierzchni kilkuset czy
kilku tysięcy m
2
, w zależności od tego
czy to jest jedno piętro, czy kilka pięter,
to zupełnie coś innego niż sprzedaż kilku
krzeseł, czy kilku sof. Prawda jest taka, że
rynek weryfikuje możliwość tej współ-
pracy, dlatego firmy szukają różnych roz-
wiązań i jednym z nich jest docieranie
do klientów masowych. To są kontrakty,
które przynoszą określone korzyści dla
firmy, ale też kształtują sposób projekto-
wania i nowe trendy na rynku mebli.
Na ile istotna już jest, ale też będzie
w przyszłości multifunkcyjność mebli?
Biorąc pod uwagę zmniejszającą się
przestrzeń życiową, związaną z coraz
większą liczbą ludności na świecie, uwa-
żam, że meble o zmiennym przeznacze-
niu do małych przestrzeni mieszkalnych,
to meble przyszłości. Do tego dochodzi
kwestia mobilności, ich przemieszcza-
nia razem z użytkownikiem, która jest
charakterystyczna dla nomadyzmu, lu-
dzi otwartych na wyzwania, pożądane
lub niepożądane zmiany. Mam nadzieję,
że wielofunkcyjność z czasem stanie się
standardem, zrozumiałym i pożądanym
przez topowych producentów w Polsce.
Projekt „Tango” to podobno koncept
z okresu studiów, ale dopiero kilka lat
temu pojawiły się sprzyjające okoliczno-
ści, przede wszystkim technologia, która
umożliwiła jego realizację.
Dokładnie mówiąc pufy „Tango” zro-
dziły się przed wystawą w Mediolanie,
jednak koncepcja, nad którą wtedy pra-
cowałem, została zapoczątkowana na stu-
diach. Dotyczyła ona stworzenia zasady
budowania brył liniowych. Z satysfakcją
znalazłem ją w publikacji wydawnictwa
„Obserwator”(1995 r.) katedry Bioniki
w Projektowaniu. Postanowiłem stworzyć
Informacja wizualna Bank Pekao SA.
Oznaczenia kierunkowe Lech BrowaryWielkopolski.
Poster redakcyjny Lech BrowaryWielkopolski.