Miesięcznik "BIZNES meble.pl" sierpień 2020

Od redakcji 6
F E L I E T O N Y 8
Sto lat, sto lat! Niech żyje, żyje nam! 8
Jubileusz 10
Wczorajsze marzenia to dzisiejsza rzeczywistość… 12
R A P O R T 16
Czy koronawirus cofnie branżę o 5 lat? Dziesięć minionych lat, czyli okres od 2010 do 2019 r., to dla branży meblarskiej w Polsce czasy prosperity i bezprzykładnych, nawet dwucyfrowych wzrostów. Tę wyjątkową passę przerwała w tym roku epidemia koronawirusa. 16
B R A N Ż A 20
Wiadomości 20
Mistrzowie Europy, wicemistrzowie świata. Droga na szczyt europejskiej klasyfikacji eksporterów mebli, którego osiągnięcie jest równoznaczne ze zdobyciem 2. miejsca w rankingu światowym, nie należała do najłatwiejszych. Nikt nigdy nie obiecywał, że będzie łatwo, a teraz może być już tylko trudniej. 52
Razem czy osobno? Osobno! Jeszcze kilka-kilkanaście lat temu w Polsce dość odważnie i głośno mówiło się o konsolidacji w handlu meblami. Wydaje się jednak, że temat umarł śmiercią naturalną, a jedyną dzisiaj formą działań mających znamiona konsolidacji jest otwieranie nowych placówek przez rynkowych potentatów. 60
Jak nas widzą? W promocji polskiej branży meblarskiej najbardziej skuteczna okazuje się strategia małych kroków prowadzących do rozpoznawalności marki na rynkach zagranicznych. W ciągu 10 lat na tej drodze nie brakowało gorących dyskusji o skuteczności wsparcia systemowego. 64
Inwestycje: od wzrostu do postu 70
Brakuje fachowców. System edukacji zawodowej potrzebuje naprawy, a zakłady produkcyjne fachowców. Coraz częściej są to specjaliści zza wschodniej granicy. 76
O konkurencyjności decyduje rynek. Przewagę konkurencyjną budują m.in. jakość, wzornictwo i innowacje, a nie udział w wojnach cenowych, zmowach, kopiowanie i inne nieuczciwe praktyki. Czy polskie firmy wzmocnią swoje pozycje na międzynarodowym rynku, a efekty lekcji, odebranych w ostatnim dziesięcioleciu, nie pójdą na marne? 82
Chcemy eco 86
Niższy zysk czy droższe meble? Niewielkie, często kilkuprocentowe marże skutkują tym, że każde cenowe zawirowanie na rynku komponentów może dla producentów mebli oznaczać spore kłopoty. 92
Gra o tron, czyli sukcesja w meblarstwie 96
Produktowe metamorfozy. Z perspektywy, w której trudno wyobrazić sobie rzeczywistość bez mebli spersonalizowanych, oglądamy zmiany w myśleniu o produktach i wnętrzach. 102
D E S I G N 110
Dookoła świata z polskim designem. Od Tokio, przez Londyn, Paryż, po Mediolan. Miniona dekada była czasem, w którym polscy projektanci prezentowali swoje osiągnięcia na wystawach w tak wielu różnych zakątkach globu, że trudno byłoby wymienić wszystkie. 110
Temat z przyszłością. Potrzeby osób dojrzałych zaczęliśmy dostrzegać niedawno. Dziś równolegle mówi się o problemach starzejącego się społeczeństwa i jak najdalej przesuwa granicę pełni życiowej aktywności. 116
Złota dekada reedycji 122
Bliżej natury i klienta. Wzory jak najbardziej zbliżone do natury, wydobywający elegancję mat i dające wiele pozytywnych wrażeń powierzchnie haptyczne – narodzinom tych przełomowych zjawisk towarzyszyliśmy w ciągu mijającej dekady. 130
C H I L L O U T 138
Piękno. Pasja. Biznes. Co innego zrozumieć kobietę, a co innego nadążyć za nią. W branży meblarskiej nie brakuje pań, które dzięki pracowitości, pasji i entuzjazmowi osiągnęły sukces. 138
Felietony 140

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=