Miesięcznik "BIZNES meble.pl" wrzesień 2018

branĝa X analiza 30 BIZNES meble.pl [ wrzesieñ 2018 C hyba każdy sporto- wiec zgodzi się z tym, że najgorsze miejsce, jakie może zająć, oczywiście z wyjąt- kiem ostatniego, to te tuż za podium. Jeszcze do niedawna syn- drom czwartego miejsca w rankingu naj- większych eksporterów mebli na świecie dotykał polską branżę. Ubiegłoroczne wy- niki w handlu zagranicznym sprawiły jed- nak, że Polska wyprzedziła Włochy i upla- sowała się na trzecimmiejscu podium – za Chinami i Niemcami. Polska branża meblarska już w ub.r. odniosła kolejny sukces – skomentował Michał Strzelecki, dyrektor biura Ogólno- polskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. – Według najnowszych danych opu- blikowanych przez ONZ (co prawda jesz- cze bez Chin, Wietnamu i Francji) polska branża meblarska awansowała w ub.r. na 3. miejsce wśród największych eksporterów mebli na świecie, wyprzedzając tym samym Włochy. Pierwsze miejsce w powyższym rankingu niezmienne zajmują Chiny z wy- nikiem około 58 mld dolarów (prognoza na 2017 r.), drugie miejsce należy do Nie- miec (12,9 mld dolarów), trzecie do Polski (11,55 mld dolarów), a czwarte miejsce zajmują Wło- chy z wynikiem 11,24 mld dola- rów. Chciałbym jeszcze zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż porównując dynamikę wzrostów wartości wyeksportowa- nych mebli przez Niemcy i Polskę w latach 2016 i 2017, zestawienie to wypada zdecy- dowanie na korzyść naszych producentów mebli. Jeszcze w roku 2016 różnica w war- tości wyeksportowanych mebli pomiędzy Niemcami a Polską wynosiła 1,69 mld do- larów. Tymczasem w ub.r. różnica ta uległa zmniejszeniu do kwoty 1,35 mld dolarów. Zakładając utrzymanie podobnej dynamiki w najbliższych latach możemy się spodzie- wać, iż Polska awansuje w rankingu ekspor- terów na 2. miejsce w ciągu maksymalnie 5 lat. Patrząc jednak z optymizmem na roz- wój naszej branży meblarskiej zakładam, iż ten awans może nastąpić nawet w roku 2020. RÓŻOWE OKULARY EKSPORTERA Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, na koniec ub.r. produkcją mebli w Polsce zajmowało się ponad 27 tys. podmiotów. Wub.r. za 76%. produkcji mebli w Polsce odpowiadało 407 dużych i średnich firm, podczas gdy ponad 25 tys. firm mikro zrealizowało 10% war- tości produkcji sprzedanej. Prognozy na kolejne lata napawają optymizmem – fir- ma KPMG szacuje, że wartość produkcji sprzedanej do 2020 r. przekroczy poziom 50 mld zł. Jedynymmankamentem jest to, że polska branża przy bardzo dobrych wynikach osiąga zbyt niskie marże na me- blach. Mimo obecności Polski w ścisłym gronie liderów produkcji i eksportu mebli na świecie, brakuje silnych polskichmarek, czego konsekwencją są marże na niższym poziomie. Dla przypomnienia – już od kil- ku lat pod względem wolumenu produkcji trafiającego na eksport Polska zajmuje 2. miejsce na świecie, ustępując pola wyłącz- nie Chinom. W FABRYCE ŚWIATA Jak podaje CSIL (Centre for Industrial Studies), Chiny są największą fabryką, od- powiedzialną za 39% światowej produkcji mebli. Państwo Środka to również główny eksporter mebli na świecie. Co ciekawe, według danych CSIL, gdy w 2016 r. war- tość chińskiego eksportu mebli spadła, to Wietnam stał się najszybciej rozwijającym się eksporterem mebli. Należy jednak pa- miętać, że do wyścigu kraj ten startował z niskiego pułapu. Kilka miesięcy temu w niemieckim ty- godniku „Der Spiegel” ukazał się artykuł, w którym zwrócono uwagę na to, iż nie tak dawno Chiny były rozwijającą się go- spodarką, postrzeganą przez uprzemysło- wione państwa Zachodu jako gigantyczny rynek, na którym mogli sprzedawać swoje towary. Następnie kraj ten stał się fabryką świata, miejscem o niewyczerpanych zaso- bach ludzkich. Teraz jednak, jak wskazuje „Der Spiegel”, Państwo Środka wyrosło na potężnego konkurenta. Chińskie firmy rozwijają inteligentne maszyny i zakłady produkcyjne, budują samochody, wiele z nich z silnikami elektrycznymi i wkracza- ją w sektory, które do tej pory były dome- ną Niemiec. Chociaż kwestię importu do naszych zachodnich sąsiadów tanich me- bli, wyprodukowanych w fabryce świata, potraktowano w artykule marginalnie, to wnioski po lekturze tekstu opublikowane- go w niemieckim tygodniku są oczywiste. Według „Der Spiegel” Chiny wymyśliły, jak skopiować model odnoszący sukcesy w Niemczech i stają się teraz zagrożeniem dla oryginału. Przy założeniu, że na ryn- ku nie dojdzie do żadnych potężnych za- wirowań, przewaga jaką Państwo Środka wypracowało w eksporcie mebli w najbliż- szych latach jest nie do odrobienia. Scenariusz dla eksportu A n n a S z y p u l s k a Michaï Strzelecki, dyrektor biura Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli: Jeszcze wbroku 2016 róĝnica wbwartoĂci wyeksportowanych mebli pomiÚdzy Niemcami abPolskÈ wynosiïa 1,69 mld dolarów. Tymczasem wbub.r. róĝnica ta ulegïa zmniejszeniu do kwoty 1,35 mld dolarów. ZakïadajÈc utrzymanie podobnej dynamiki wbnajbliĝszych latach, moĝemy siÚ spodziewaÊ, iĝ Polska awansuje wbrankingu eksporterów na 2. miejsce wbciÈgu maksymalnie 5 lat. PatrzÈc jednak zboptymizmem na rozwój naszej branĝy meblarskiej zakïadam, iĝ ten awans moĝe nastÈpiÊ nawet wbroku 2020. Z opublikowanych przez ONZ danych, na które powołuje się OIGPM, wynika, że Polska awansowała na 3. miejsce w rankingu największych eksporterów mebli na świecie, wyprzedzając tym samymWłochy. Co prawda najnowsze statystyki nie obejmowały jeszcze Chin, Wietnamu i Francji, ale mocna pozycja polskiego eksportu jest bezsporna. Awansu na 2. miejsce można się spodziewać w ciągu maksymalnie 5 lat, a przyjmując wariant optymistyczny jeszcze szybciej – w 2 lata.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=