Księga Trendów 2020

M a ł g o r z a t a H e r m a n i O l g a M i l c z y ń s k a Nów. Nowe Rzemiosło – organizacja zrzeszająca współczesnych rzemieślników, niezależnie od ich specjalizacji. Rzemieślników, któr ych produkty odznaczają się najwyższą jakością, dbałością o detal i or yginalnością. n o w n o w e r z e m i o s l o . p l S łowo design przez ostatnie 10 lat jest odmieniane na wiele sposobów. Polska oszalała na punkcie wszystkiego z metką design, choć nie do końca rozumiała, na czym właściwie ta designerskość polega. Jako społeczeństwo byliśmy spragnie- ni nowości, szukaliśmy także niezwykłych, barwnych i po prostu in- nych przedmiotów. Kreatywność Polaków sprostała oczekiwaniom i w ubiegłym dziesięcioleciu pojawili się nowi, młodzi oraz ambitni polscy twórcy. Projektowali ekskluzywne ubrania, oryginalne kap- cie, czapki czy akcesoria. Na rynku zaczęli działać także coraz le- piej wykształceni twórcy zajmujący się meblami i przedmiotami do wnętrz. Początki zmiany obfitowały w oryginalne rozwiązania, ale niestety nie zawsze stała za nimi jakość wykonania. Zarówno ma- teriały wykorzystywane w nowatorskich projektach, jak i sam spo- sób realizacji założonych koncepcji pozostawiały wiele do życzenia. Designerzy, którzy dysponowali większym budżetem lub byli lepiej przygotowani do funkcjonowania na kapitalistycznym rynku, powoli inwestowali w jakość. Kolorowe niezwykłości zmieniały się w bar- dziej stonowane, poprawnie wykonane, funkcjonalne i przystępne cenowo produkty. Właśnie te przedmioty znalazły swoich entuzja- stów, je właśnie można nazwać dobrym designem. Przez te dzie- sięć lat o projektowaniu nauczyliśmy się sporo jako konsumenci, co ważniejsze, duże meblarskie firmy także zrozumiały, że współpraca z projektantami ma sens i przynosi im duże korzyści. W tym samym czasie, dużo wolniej i poniekąd w ukryciu, grono twórców zaczęło rozwijać swoje kompetencje, koncentrując się na jednym materiale i wytwarzali przedmioty ciągle pogłębiając swoją wiedzę i doświadczenie techniczne. Robili to na znacznie mniejszą skalę, bardziej restrykcyjnie podchodząc do aspektów estetycznych. Współcześni rzemieślnicy – jak są obecnie nazywani – poświęcili się ręcznemu wytwórstwu. Tu najważniejszym aspektem było wy- pracowanie dialogu pomiędzy pracującym ciałem i przetwarzanym materiałem. W końcu omawianym zjawiskiem zainteresowały się media. Wtedy – czyli około trzy lata temu – rzemiosło stało się określeniem, którego popularność nieustannie wzrasta. Podobnie jak wcześniej słowo designerskie, tak teraz to, co rzemieślnicze na- biera nowych znaczeń i występuje w różnorodnych kontekstach. Głównie za sprawą zmian otaczającego nas świata, gdzie w obliczu nieustannej gonitwy do przodu poszukujemy jednak stabilizacji, cze- goś pewnego i stałego. Coraz większą uwagę zwracamy na sposób produkcji otaczających nas przedmiotów, ich żywotność oraz jakość. Pragniemy produktów unikatowych, wyjątkowych, które zostały wy- konane z odpowiednią starannością i poszanowaniem środowiska. Chętnie sięgamy po naturalne materiały i doceniamy ich zastoso- wanie w wytwarzaniu opartym na tradycyjnych technikach. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że to właśnie tradycja pozostaje w opozycji do wszechobecnego postępu i jest odpowiedzią na na- szą potrzebę równowagi oraz ładu. To, co uznajemy za tradycyjne, jest godne polecenia, posiada „atest czasu”, daje nam poczucie bez- pieczeństwa. Jednocześnie wybór przedmiotów wykonanych przez rzemieślnika umożliwia przeciwstawienie się temu, co dla współ- czesnego mieszkańca kraju średnio lub wysoko rozwiniętego jest najbardziej przytłaczające, czyli konsumpcjonizmowi i ogromnemu przesytowi otaczających nas dóbr. Współpraca z projektantem i wy- twórcą produktów rzemieślniczych jest zgodna z ideą minimalizmu oraz trendu zero waste. Kiedy wybieramy jeden przedmiot – droż- szy, ale też bardziej spersonalizowany i dopasowanych do naszych potrzeb – to rezygnujemy z nadmiaru rzeczy. Nagle to, czym chcemy się otaczać jest dla nas zadowalające, zarówno pod kątem oryginal- ności wzornictwa, jak i samej jakości wykonania. Autorski projekt bazujący na doświadczeniu materiałowym twórcy sprawia, że praca jest dla nas bardziej wartościowa i „ludzka”. Posiada bowiem pier- wiastek projektanta i wykonawcy. Małgorzata Herman i Olga Milczyńska Fot. Karo Lewandowska Fot. Irina Grishina

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=