Księga Trendów 2020

Bez wysiłku nie ma mistrzostwa T o nie przypadek, że w dobie globalnego ocie- plenia i zanieczyszczenia środowiska plasti- kiem, obserwujemy masowy powrót do na- turalnych materiałów. Producenci elementów wyposażenia wnętrz powracają do terakoty, ceramiki, szkła, metalu albo choćby materiałów o recyklowanych korzeniach. Bo czymże jest terazzo, jeśli nie przetwo- rzonym powtórnie odpadem? To wspaniałe, identyfiku- ję się z takim podejściem. Od początku istnienia mojej marki oświetleniowej DBWT.PL podążam podobną drogą – wytwarzamy nasze lampy w lokalnie działającej manufakturze. Ma- teriałów do produkcji lamp nie wytwarzamy od zera. Zawsze są one już w jakiejś postaci dostępne wokół nas – albo stanowią tworzywo odpadowe, albo są półfabrykatem wytworzonym w innym celu, któremu nadaję nowy sens. Wielu konsumentów już dziś, kupując kosmetyki, żywność i bardziej trwałe dobra, kieruje się kryte- rium „ekologiczności”. Jestem przekonana, że taka postawa będzie się tylko umacniać, rozszerzając się na nowe branże. To duża szansa dla producentów, którzy widzą potencjał wśród wymagającej klienteli, potrafiącej docenić projekt dogłębnie przemyślany, trwały i wytworzony w sposób odpowiedzialny, bo np. skonstruowany z prostych materiałów, które w re- cyklingu łatwo oddzielić. Wysokie wymagania – a coś o tym wiem jako projektantka, gdyż mottem prowadzonej przeze mnie pracowni projektowania wnętrz nieprzypadkowo sta- ło się sformułowanie „wnętrza dla wymagających” – to duże wyzwanie. Chciałoby się „lekko, szybko i przy- jemnie”, ale bliższe codziennemu doświadczeniu jest stwierdzenie „bez wysiłku nie ma mistrzostwa”. A ja dodałabym do tego jeszcze – bez świadomego wysił- ku, bez zdobycia się na odważne poszukiwania, bez szukania odpowiedzi na trudne pytania, bez myślenia o projekcie w szerszym kontekście – choćby o tym, jak oprze się zębowi czasu – nie powstają rzeczy dobrej jakości. W końcu diament to stuprocentowy węgiel, ale tylko jeśli chodzi o skład chemiczny. Powstał w wyjąt- kowo, wydawałoby się, niesprzyjających warunkach: wysokiego ciśnienia, niespotykanej temperatury. A po wydobyciu niejeden się nad nim napracował, aby poddać go szlifowaniu. D a r i a B u r l i ń s k a Projektantka wzornictwa przemysłowego oraz Wojtek Traczyk, grafik, założyli pracownię projektową i manufakturę oświetleniową DBWT.PL w 2007 r. Zrealizowali wspólnie kilka projektów na styku różnych dziedzin, jednak ich pracownia jest najbardziej znana dzięki zaprojektowanym przez Darię Burlińską nietuzinkowym lampom, które choćby wraz z wystawami młodego polskiego wzornictwa zwiedziły wszystkie większe stolice świata. Jej lampa „Cebula”, niemal wprost z targów iSaloni w Mediolanie, trafiła do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Kolektyw prowadzi także warszawską pracownię projektowania wnętrz SZARA/studio. w w w . s z a r a - s t u d i o . p l w w w . d b w t . p l 90

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=