Miesięcznik "BIZNES meble.pl" październik 2018

sylwetka X design f paědziernik 2018 [ BIZNES meble.pl 77 W myśl zasady: pokaż mi swój dom, a po- wiem ci, kim jesteś , reporte- rzy z różnych stron świata odwiedzają Fabio Novem- bre w jego rezydencji, rozmawiają z nim i wykonują sesje zdjęciowe we wnę- trzach jego domu, starając się zbliżyć do prawdy o włoskim projektancie. Po tego typu wizytach wielu z nich, nie kry- jąc zdziwienia, konstatuje, że gwiazda światowego designu, za jaką uznawany jest Włoch, to w rzeczywistości dojrza- ły mężczyzna, który nade wszystko ceni rodzinę, przyjaciół, pracę, a pierwsze miejsce w jego życiu zajmują ex aequo – dwie córki: Verde i Celeste. Mimo wszystko warto przyjrzeć się wnętrzu Casa Novembre, bo to dom absolutnie niezwykły, dom, który powie o jego pro- jektancie i zarazem mieszkańcu więcej niż można się spodziewać. POWRÓT DO RAJU W jednym z wywiadów, udzielonych przed wieloma laty, Fabio Novembre wyznał, że nigdy nie miał miejsca, które mógłby nazwać domem, a jednocześnie stwierdził, że być może nigdy nie chciał go mieć. Argumentował to tym, że tak zwane zapuszczanie korzeni to idea, któ- rej zawsze się obawiał. Jednak życie jest pasmem niespodzianek, zwłaszcza, gdy pojawia się w nim kobieta, która spra- wia, że warto na nowo rozważyć niektóre ze swoich uprzedzeń. Jako nowy Adam, Fabio Novembre proponuje swojej Ewie (w tej roli Candela Pelizza Tricarico) ży- cie pod zakazanym drzewem – dosłow- nie i w przenośni. W mediolańskim domu projektanta wiele przedmiotów ma bowiem symbo- liczne znaczenie i odzwierciedla poglą- dy ich twórcy. Narracja, którą prowadzi Fabio Novembre nie pozwala przejść obok tych obiektów, swego rodzaju ma- nifestów, całkowicie obojętnie. Mimo to, trudno jest jednoznacznie ocenić, czy to forma artystycznego ekshibicjonizmu, czy emocjonalna spowiedź. By lepiej zrozumieć designera, warto prześledzić historię jego i jego domu od początku. Poprzednie lokum projektan- ta było bowiem przestrzenią nieustan- nie wypełnioną ludźmi. Wszyscy razem pracowali, razem jedli, razem bawili się i spali. Meble były wielofunkcyjne, a pojęcie prywatności wydawało się abstrakcją. „Brak podziałów” to motto, które wtedy przyświecało Fabio Novem- bre. Przełom nastąpił, gdy ukochana się stamtąd wyprowadziła, bo nie znalazła sobie miejsca w mieszkaniu, które nawet jego właściciel traktował bardziej jako squat niż dom. W ten sposób projektant zrozumiał, że właśnie traci kogoś więcej niż tylko bratnią duszę, towarzyszącą mu podczas posiłków i imprez – traci swoją Ewę. Mijały kolejne miesiące, a on ciągle tęsknił. Jak później przyznał, do- tarło do niego, że spotkał i jednocześnie stracił idealną kobietę, która skłoniła go do całkowitego przewartościowania swojego życia. W 2003 r. zaprojektował dla marki Cappellini sofę „S.O.S.”, która była nie tyle wołaniem o pomoc, co bła- ganiem o czyjś powrót. Candela wróciła, a Fabio Novembre znalazł dla nich dom – ich miejsce na ziemi – w samym sercu mediolańskiej dzielnicy mody. Pośrodku dziedzińca zasadził judaszowiec, czyli drzewo, na którym powiesił się Judasz Iskariota. Tak oto symbol strasznego końca stał się zwiastunem nowego po- czątku. Na fasadzie budynku projektant umieścił własną interpretację drzewa po- znania dobra i zła. W dużej jasnej kuchni pojawił się kolejny symbol z Księgi Ro- dzaju – wąż. Fabio Novembre przeciw- stawiając się przesądom, zapewnia, że w jego raju wąż jest ucieleśnieniem do- bra i opiekuje się rodziną. Wyróżnikiem salonu stała się natomiast spalona, drew- niana boazeria. Sprawca tego kontrolo- wanego pożaru to Holender – Maarten Baas, twórca kontrowersyjnej kolekcji nadpalonych mebli „Smoke”. Wszystkie przestrzenie Casa Novem- bre przenikają się wzajemnie, prowadząc ze sobą subtelną grę. Kuchnia otwiera się na dziedziniec, łazienka tworzy jed- ność z sypialnią, a granica oddzielająca studio od części mieszkalnej nie jest taka oczywista. Designer argumentuje to tym, że nie potrafi oddzielić życia od pracy – praca jest jego życiem, a życie pracą. INSTYNKT PROJEKTANTA Fabio Novembre urodził się w 1966 r. Pochodzi z Lecce, włoskiego miasta po- łożonego w połowie drogi pomiędzy Mediolanem a Afryką. Jest absolwentem mediolańskiego Wydziału Architektury. Jedna z najjaĞniejszych, choü mocno niejednoznacznych, najbardziej kreatywnych, choü niepokornych, postaci wáoskiego designu. Wszechstronny projektant, zaskakujący pracami o silnym oddziaáywaniu wizualnym. CzĊsto wykracza poza kanony tradycyjnej estetyki, w centrum umieszczając czáowieka z caáą jego cielesnoĞcią. Biorąc pod uwagĊ liczbĊ projektów, które zrealizowaá przez ponad 25 lat, jest prawdopodobnie najmniej páodnym twórcą swojego pokolenia, natomiast na pewno jednym z najwyĪej cenionych za nieprzewidywalny jĊzyk projektowania. Fabio Novembre. BUNTOWNIK ZbWYBORU A n n a S z y p u l s k a

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=