Miesięcznik "BIZNES meble.pl" listopad 2018

branĝa X wiadomoĂci 16 BIZNES meble.pl [ listopad 2018 W TRZECIM KWARTALE połowa firm miała w minionych 6 miesiącach problem z opóźnieniami płatności kontrahentów o ponad 60 dni od dnia wymagalności faktury. Dla porówniania w drugim kwar- tale kłopoty z odzyskiwaniem należności zgłaszało 52% przedsiębiorstw – badanych przez Instytut Keralla Research dla BIG In- foMonitor. Gdy weźmiemy pod uwagę 30 dni opóź- nienia będzie to 54%. Niestety, mamy do czynienia ze swoistym przyzwoleniem na niepłacenie – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. Trudności w związku z opóźnionymi płatnościami ma 50% firm. Część ponosi tego konsekwencje, ma np. niższe obroty. Dotyka to 54% przedsiębiorstw. Opóźnione rozliczenia pochłaniają czas, energię i pieniądze. Brak płatności przekła- da się na problemy z płynnością finanso- wą, a w zamian za płynność trzeba oddać pokaźną część zysków, albo na dodatkowe finansowanie, albo np. na usługi faktoringo- we. Jeśli skala opóźnień jest duża, to trud- no w takich warunkach o nowe inwestycje – zauważa Sławomir Grzelczak. 30% przedsiębiorstw odczuwających negatywne skutki przeterminowanych płatności, uważa że mogłaby mieć obroty wyższe o min. 5%. Ponad jedna czwarta (27%) jest zdania, że gdyby nie zaległo- ści w płatnościach obroty byłyby większe o 10%, a w opinii 15%, że o co najmniej 20%. Niemal 18% przedsiębiorców nie zwiększa skali działania nawet o 30% i wię- cej. Na utraconą szansę zwiększenia skali działania z powodu zatorów płatniczych, skarżą się szczególnie firmy usługowe. I tu się zaczyna kolejny poważny temat. Jeżeli firma nie jest pewna spływu należno- ści, nie inwestuje, nie kupuje maszyn, nie zatrudnia pracowników. Z naszych badań wynika, że 52% firm przyznaje, że ma pro- blemy w efekcie opóźnionych płatnościami od kontrahentów. W co trzecim przypadku przekłada się to negatywnie na zyski, inwe- stycje i rozwój – tłumaczy prezes BIG InfoMonitor. Zatory pïatnicze blokujÈ rozwój ğrm W trzecim kwartale br. nieznacznie spadł odsetek firm skarżących się na problemy z płatnościami od kontrahentów. Obecnie o opóźnieniach mówi 50% przedsiębiorstw wobec 52% kwartał wcześniej – wynika z badania dla BIG InfoMonitor. Gdyby nie przeterminowane płatności od odbiorców, niemal co piąta firmy miałaby o co najmniej 30% wyższe obroty – deklarują przedsiębiorcy. Co trzecia firma z powodu zatorów płatniczych nie inwestuje i nie rozwija się. Sïawomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. Jeĝeli ğrma nie jest pewna spïywu naleĝnoĂci, nie inwestuje, nie kupuje maszyn, nie zatrudnia pracowników. Zbnaszych badañ wynika, ĝe 52 proc. ğrm przyznaje, ĝe ma problemy wbefekcie opóěnionych pïatnoĂciami od kontrahentów. Wbco trzecim przypadku przekïada siÚ to negatywnie na zyski, inwestycje ibrozwój. 0 5 10 15 20 25 30 5 wyższy obrót 10 20 30 ponad 30 Nie wiem, trudno powiedzieć 30,0% 26,9% 15,0% 13,8% 3,8% 10,5% Terminowe regulowanie własnych płatności Osiąganie wyższych zysków Inwestowanie Rozwój firmy Poszukiwanie nowych klientów Utrzymanie wiarygodności finansowej Regulowanie opłat na rzecz ZUS, US Zwiększanie zatrudnienia Wyższy koszt finansowania zewnętrznego Terminowe wynagradzanie pracowników Utrzymanie płynności finansowej 0 10 20 30 40 50 50,0% 35,1% 32,5% 32,5% 21,4% 20,1% 16,9% 11,7% 3,9% 3,2% 1,3% Gdy płatność się nie pojawia, na pew- no nie należy czekać z założonymi rękami z obawy, że jakiekolwiek działania urażą kontrahenta i w przyszłości już nic nie za- mówi. Jest kilka darmowych, albo niedro- gich sposobów na to, żeby przypominać dłużnikowi o niezapłaconych fakturach. Najlepiej zacząć od monitów. Niektórzy robią to jeszcze przed terminem wyma- galności faktury, przypominają, że termin się zbliża. Jeżeli kontrahent nie płaci, war- to go odwiedzić lub przynajmniej do nie- go zadzwonić, wysłać maila, sms-a. Póź- niej warto wysłać wezwanie do zapłaty z ostrzeżeniem o wpisie do BIG InfoMo- nitor, jeśli płatność nie zostanie uregulo- wana w ciągu 30 dni. Konsekwencje zna- lezienia się w rejestrze dłużników BIG są poważne, ponieważ inne podmioty, takie jak banki i firmy leasingowe dowiadują się z rejestru o niespłacanych fakturach. Jeśli jednak dłużnik ureguluje płatności, ich wpis w BIG InfoMonitor zniknie w ciągu 2 tygodni. Wypracowanie standardów, których celem jest dbałość o terminowe płatności kontrahentów z pewnością wyjdzie firmie na dobre. Bo jak wynika z opinii przedsię- biorców, perspektywy nie wyglądają najle- piej. Przybyło przekonanych, że wzrośnie liczba faktur przeterminowanych o ponad 60 dni, uważa tak co czwarty badany, czy- li o ponad połowę więcej ankietowanych niż na początku roku. Jedynie co szósty respondent ma nadzieję, że będzie lepiej, a połowa jest przekonana, że sytuacja się nie zmieni. Badanie „Skaner MSP, wśród mikro, małych i średnich firm” przeprowadzone zostało przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research, na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, techniką wywiadów telefonicz- nych, w sierpniu 2018 r. d SZACOWANA SKALA MO¿LIWEGO DO UZYSKANIA WY¿SZEGO OBROTU, GDYBY NIE OPÓ½NIENIA P’ATNO¥CI* * 54% FIRM DOSTRZEGA ZALE¿NO¥m MI}DZY OPÓ½NIONYMI P’ATNO¥CIAMI AbOBROTEM TRUDNO¥CI WYNIKAJkCE ZbPRZETERMINOWANYCH P’ATNO¥CI OD KONTRAHENTÓW* * 52% FIRM PRZYZNAJE SI} DO PROBLEMÓW W ZWIkZKU Z OPÓ½NIONYMI P’ATNO¥CIAMI ½RÓD’O: BIG INFOMONITOR, BADANIE MSP

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=