Miesięcznik "BIZNES meble.pl" listopad 2019

87 wiadomości • design Dziedzictwo zamknięte w drewnie Przedstawiciele największych londyńskich instytucji kultury, we współpracy z wpływowymi projektantami, stworzyli obiekty z czerwonego dębu amerykańskiego pod wspólnym hasłem „Legacy” (Dziedzictwo). Efekty ich działań można było oglądać na Festiwalu Designu w Londynie. Polskie projekty na Dutch Design Week 2019 Young Polish Designers: Studies in Reality to wystawa, którą można było oglądać w dniach 19-27 października br. w Eindhoven w Holandii, podczas Dutch Design Week. W maju br. Sir John Sorrell, dyrektor Festiwalu De- signu w Londynie, zaproponował liderom londyńskich instytucji kultury współpracę z najbardziej obiecują- cymi europejskimi projektantami. Celem było stwo- rzenie projektów pod wspólnym hasłem „Legacy”. W ten sposób powstały przedmioty o znaczeniu oso- bistym lub zawodowym, które przedstawiciele świa- ta kultury chcieliby w przyszłości przekazać członkowi swojej rodziny lub instytucji, którą kierują. Projekt „Legacy” liczy łącznie 10 obiektów z czer- wonego dębu amerykańskiego. Dziewięć z nich eks- ponowano w Sculpture Gallery w Muzeum Wikto- rii i Alberta w Londynie, a jeden został wystawiony pod Muzeum Historii Naturalnej przy Exhibition Road. Wszystkie można było oglądać podczas London De- sign Festival, w dniach 14-22 września br. Projekt „Legacy” przekazuje przesłanie o zrówno- ważonym rozwoju na wiele sposobów. W obliczu glo- balnych zmian środowiskowych, przedmioty powin- ny być projektowane z myślą o trwałości i możliwości przekazywania ich kolejnym pokoleniom – czy to w ro- dzinie, czy w ramach instytucji. Wszystkie prace w ramach projektu wykonano z czerwonego dębu amerykańskiego. Gatunek ten obficie porasta północnoamerykańskie lasy, a je- go zasoby dynamicznie rosną i naturalnie się od- nawiają. Czerwony dąb amerykański stanowi niemal 1/5 całości zasobów drewna liściastego w lasach w USA. Nawet przy uwzględnieniu wycinki, zasoby czerwonego dębu powiększają się co roku o ponad 21 milionów m 3 – co odpowiada powierzchni 5 sta- dionów Wembley. Drewno to materiał odnawialny i łatwy do po- nownego przetworzenia. Ma niewielki wpływ na śro- dowisko i magazynuje węgiel – każdy metr sześcien- ny czerwonego dębu mieści w sobie ponad tonę dwu- tlenku węgla pochodzącego z atmosfery przez cały czas użytkowania produktu. Przedmioty stworzone w ramach „Legacy” pokazują unikalne właściwości, piękno i wszechstronność czerwonego dębu amery- kańskiego. Projekt został zrealizowany we współpracy ze Sto- warzyszeniem Handlowym Amerykańskiego Przemy- słu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council – AHEC) i firmą Benchmark, w której warsz- tatach w hrabstwie Berkshire powstały wszystkie pra- ce w ramach projektu. Pomysłodawcą „Legacy” jest David Venables, dyrektor AHEC na Europę. q Prace dwudziestu ośmiu świeżo upieczonych pro- jektantów z ośmiu uznanych publicznych szkół arty- stycznych to przedmioty codziennego użytku, pro- jekty rozwiązujące problemy współczesnego świata oraz tworzące lepszą przyszłość dla kolejnych poko- leń. Projektanci proponują odpowiedzialne i estetycz- ne rozwiązania z wykorzystaniem różnorodnych me- tod i narzędzi. Prace wyselekcjonowane na wystawę obejmowały wiele obszarów projektowania – od pro- jektu koncepcyjnego, obiektów i usług po projektowa- nie społeczne i komunikację wizualną. Projekty zaprezentowane w sześciu kategoriach podkreślały znaczenie intymności w życiu codzien- nym, podnosząc świadomość różnorodności fizycznej, znaczenie relacji z ludźmi i problematykę odchodzenia bliskich. Wspólnym mianownikiem dwudziestu ośmiu prac wybranych przez kuratorkę Izabelę Bołoz, by- ło podejście projektantów do otaczającej ich rzeczy- wistości. Absolwenci dokładnie przeanalizowali świat i związane z nim wyzwania oraz zaproponowali twór- cze podejście do otaczającej ich rzeczywistości. Kolejnym interesującym punktem były projekty łączące opiekę zdrowotną i design. Twórcy oferowali rozwiązania dla osób chorych lub niepełnosprawnych. Młodzi projektanci zastosowali innowacyjne i trady- cyjne materiały z myślą o ekologii. Wystawa została zorganizowana przez Akademickie Centrum Designu, organizację skupiającą wydziały pro- jektowe ośmiu polskich publicznych szkół artystycznych. Głównym celem ACD jest nawiązanie współpracy między biznesem a nauką poprzez wspólne badania rozwojowe i projektowe. Centrum ma również na celu promocję pol- skich szkół designu, ich twórczości i polskiego przemysłu. Uczelnie uczestniczące w projekcie to: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych im. Wła- dysława Strzemińskiego w Łodzi, Akademia Sztuk Pięk- nych w Katowicach, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Akademia Sztuki w Szczecinie, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Euge- niusza Gepperta we Wrocławiu. q biznes meble.pl | listopad 2019 Designerzy zaangażowani w projekt „Legacy”, którego rezu- laty można było oglądać podczas London Design Festival. Zaprezentowane w Eindhoven prace pochodzi- ły z różnych dziedzin projektowania, takich jak: gra- fika, produkt, tkanina i biżuteria, podkreślając różno- rodność i wszechstronność edukacji oraz mocne stro- ny wydziałów projektowych. Ekspozycja była pokazem talentów artystycznych studentów, wiedzy o techni- kach i materiałach, wrażliwości społecznej, umie- jętności myślenia w sposób konceptualny i syste- matyczny, świadomości rynku i aktualnych wyzwań współczesnego świata. „Chmurnik” zaprojektowała Dorota Balewicz z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=