Miesięcznik "BIZNES meble.pl" grudzień 2018

J ak zmiany technologiczne wpływają na sposób projekto- wania? Rozwój technologii wpły- wa na proces projektowy na bardzo wielu płaszczyznach. Protypowanie druku 3D pozwala na szybkie przetestowanie kon- cepcji i wyeliminowanie wielu błędów na poziomie projektowania. Umożliwia to również bardzo dokładne dopasowanie produktu do zróżnicowanych potrzeb użytkowników. To oszczędza czas i obniża koszty protypowania, dzięki czemu łatwiej jest trafić w potrzebę i łatwiej zaprojekto- wać coś bliskiego ideału – przynajmniej w teorii. Technologia daje możliwości wyboru, ale czy jednocześnie nie ogranicza twórców wpływając na umiejętność samodzielne- go decydowania? Technologia włączana jest w projekty – tzw. inteligentne rozwiązania czy Inter- net rzeczy. Wygodne, często zbawienne, ale niebezpiecznie ubezwłasnowolniające. Rzeczy decydują za nas, porozumiewają się poza nami. Nie obawiam się, że maszyny przejmą władzę nad światem, jednak oba- wiam się, że z lenistwa i wygody sami im ją oddamy. Ale oczywiście są i dobre aspekty: technologie pozwalają nam produkować „czyściej”, mniej truć i zanieczyszczać, mniej marnować, więcej odzyskiwać i przetwarzać. Technologie wpływają na projektowanie, na myślenie i na to, jak ży- jemy. I nie unikniemy tego. Czyli projektant powinien się nie tylko zastanowić nad tym, jak wykorzystać technologie w produkcji i projektowaniu, ale również, jak z ich pomocą polepszyć jakość życia użytkowników? Dokładnie, obecnie podejmuje się dys- kusje nad wpływem technologii na jakości ludzkiego życia. Coraz częściej otoczenie branży projektowej porusza zagadnienie technologii w kontekście jakości ludzkiego życia. Temat DOBREGO ŻYCIA będzie przewodnim motywem przyszłorocznej edycji Łódź Design Festival. Podczas wy- darzeń związanych z festiwalem zadamy sobie pytanie, czym tak właściwie jest do- bre życie? Czy dobre życie jest związane z dostępem do technologii, czy z możli- wościami, jakie one stwarzają. Myślę, że to ważny temat w kontekście projektowania i odpowiadania na potrzeby przyszłych użytkowników. W związku z tym, jak zmiany technolo- giczne wpływają na odbieranie designu przez użytkownika? Technologie interaktywne, których udział jest coraz większy, zmieniają na- sze zachowania i oczekiwania, często w kierunku wyuczonej bezradności. Ale zmiany technologiczne wpływają też na popularyzację i dostępność rzeczy i usług. Z jednej strony mamy targetowa- ny nachalny marketing, który nam mówi, co jest dobre, a co nie. Przypominana o czymś, co zatrzymało naszą uwagę w In- ternecie i tworzy potrzeby, bo pojawia się na naszych ekranach tak długo, aż to ku- pimy i co gorsza długo potem. Jednak Internet pozwala również na szybsze wyszukiwanie interesujących nas produktów. Dokładnie, z drugiej strony możemy łatwo zweryfikować te informacje, spraw- dzić opinie, pochodzenie, materiały, na tej podstawie porównać i w efekcie wybrać to, co naprawdę chcemy. 20 lat temu, to nie było takie łatwe. Żeby mieć gruntow- ną wiedzę nie tylko na temat trendów, ale w ogóle o tym, co się dzieje na rynku, trzeba było podróżować z targów na targi, ze stolicy do stolicy. Dziś nie trzeba być by- walcem targów, żeby znać nowinki i znać opinie użytkowników. I paradoksalnie, często globalność wspiera lokalność, bo na koniec dochodzimy do wniosku, że to co blisko prawdopodobnie jest dobre. Z jakimi wyzwaniami muszą się zmierzyć projektanci wobec tych zmian? Nowe narzędzia dają projektantom po- tężne możliwości sprzedażowe i researcho- we. Ale są obosieczne. Bardzo łatwo prze- świetlić projektanta, źródło materiałów, których używa lub dowiedzieć się, że działa nieetycznie. To prowokuje cenne zachowa- nia: widzimy coraz więcej małych firm, które komunikują w sposób transparent- ny swoich dostawców, koszty produkcji, sprzedaży, promocji i zysk. Najpierw pro- jektant, a potem konsument musi podjąć decyzję: chcę tanio i szybko, ale kosztem innych, a może wolę wydać więcej, pouży- wać dłużej i spać spokojnie? Czyli projektant nie jest już tylko pomy- słodawcą, ale jest również odpowiedzial- ny w szerszym kontekście powstawania produktu? Projektant musi też brać odpowiedzial- ność za skutki swoich działań. Dziś nie jest tak, a w każdym razie nie powinno być, że twórca wraz z oddaniem swojego projek- tu producentowi, pozbywa się odpowie- design X advertorial P A T R O N A T 80 BIZNES meble.pl [ grudzieñ 2018 DESIGN ZAPROGRAMOWANY Rozmowa z Agnieszką Jacobson-Cielecką, dyrektor artystyczną School of Form, kuratorką licznych wystaw designu w Polsce i na świecie.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=