Księga Trendów 2020

Ż yjemy w niezwykle ciekawych czasach. Dyna- micznie zmieniający się świat, który nas otacza, stawia przed nami zupełnie nowe wyzwania. Ewolucje: demograficzna, środowiskowa, spo- łeczna oraz gospodarcza wymuszają zmiany sposobu działania, nie tylko producentów i przedsiębiorców, ale także projektantów. Do tej pory od projektantów wzornictwa oczekiwa- no głównie powoływania do życia estetycznych, funk- cjonalnych i technologicznych produktów, które bez problemów znajdą na rynku swoich nabywców. Wraz ze zmianą otoczenia zmieniają się także oczekiwania wobec designerów. Dobre, odpowiedzialne wzornic- two stało się jednym z kluczowych czynników mających wpływ na rozwój współczesnego przedsiębiorstwa. Projektowanie oddziałuje nie tylko na jakość oferowa- nych produktów oraz budowę wizerunku marki ale, co najważniejsze, pozwala osiągać przewagę konkuren- cyjną na rynku, a także realizować cele ekonomiczne. Istotnym elementem jest umiejętność obserwacji i in- terpretacji otaczającego nas świata oraz identyfikacja trendów i zachowań. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest projektowanie zorientowane na rzeczywiste po- trzeby użytkowników. Dobre wzornictwo to umiejętność ciągłego do- strzegania potrzeb oraz kompetentne i rozsądne ich zaspokajanie. Zaangażowanie użytkowników końco- wych w proces projektowy pozwala te potrzeby lepiej zrozumieć i odkryć ich istotę. Jest to najskuteczniejsza metoda poszukiwania innowacji, nie tylko formalnych, ale przede wszystkim użytkowych, funkcjonalnych oraz technologicznych. Pozwala ona poprawiać doświad- czenia klienta i nawiązać z nim skuteczną interakcję. Dziś odpowiedzialne projektowanie, to także umie- jętne identyfikowanie ograniczeń. Właściwe podej- ście zespołu projektowego pozwala obrócić istniejące bariery na swoją korzyść, traktując je jako stymulację do prowadzenia inspirujących poszukiwań i tworzenia nowych innowacyjnych rozwiązań. Dobry, skutecznie przeprowadzony projekt, to także wymierna optyma- lizacja procesów produkcyjnych oraz redukcja kosztów zasobów materiałowych i ludzkich. Profesjonalne pro- jektowanie oznacza też troskę o powoływanie do życia obiektów dostępnych dla wszystkich: nie wykluczając użytkowników słabszych, z niepełnosprawnościami ruchowymi lub osób z grupy 60+, które w starzeją- cym się szybko społeczeństwie stają się coraz silniejszą i wyraźniejszą zbiorowością. Jako projektanci musimy pamiętać, że od jakości naszej pracy często zależy ja- kość ludzkiego życia – całego społeczeństwa. Dzisiejsze narzędzia cyfrowe dają nam niespotyka- ne wcześniej możliwości usprawniania procesu pro- jektowego. Zaawansowane systemy komputerowe wspomagające projektowanie pozwalają analizować w czasie rzeczywistym rzeczy, których weryfikacja jesz- cze dwie dekady temu zajmowała tygodnie. Możliwo- ści szybkiego prototypowania, automatyzacji produkcji i druku 3D pozwalają nam namacalnie sprawdzić czy podejmowane decyzje projektowe są słuszne i jaki bę- dzie ich skutek. 102 Projektowanie zorientowane na potrzeby J a n B u c z e k Projektant wzornictwa. Od 2010 r. prowadzi w Warszawie własne studio projektowe Noodi Design, w ramach którego realizuje projekty z zakresu wzornictwa przemysłowego dla polskich i zagranicznych firm produkcyjnych. Wykładowca na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Członek Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych. w w w . n o o d i . p l

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=