Księga Trendów 2020

18 Adekwatnie H armonię zdefiniowałabym dziś jako ade- kwatność środków branych pod uwagę przy projektowaniu, a później produkcji danego przedmiotu, a także funkcji, jaką ma spełniać. Być może, na naszych oczach rodzi się nowa defini- cja rzemiosła. Nie musimy definiować go tylko przez pryzmat stosowanych narzędzi. Przyjęło się, że rze- mieślnicy to ci, którzy korzystają z dawnych technik wytwórczych. Można zadać pytanie: co z powstają- cymi dziś nowoczesnymi materiałami? Czy biorąc pod uwagę współcześnie stosowane kategorie myślowe, za 50-100 lat dzisiejsi producenci też będą nazywa- ni rzemieślnikami? Czy rzemieślników definiuje tylko analogowość? Rzemiosłem inspirowany był jeden z projektów: grzejnik PLC dla firmy Terma. Inspiracją był wątek i osnowa występującej w tkactwie. W procesie jego powstawania istotny był kunszt osób pracujących przy produkcji, spawaczy, czy też osób, które obsłu- giwały specjalnie w tym celu zakupioną maszynę, na której gięte były elementy. Doświadczenie to utwier- dziło mnie w traktowaniu rzemiosła, w pewnym stopniu, jako opanowywanie narzędzi, którymi się operuje i wykorzystywanie ich w harmonijny sposób. Podobnie, jak umiejętności wynikające z danej tech- niki czy technologii. Nieważne, czy to jest projekto- wanie procesu, czy to jest projektowanie obiektów. W moim studio zawsze staramy się wycisnąć mak- simum z tworzywa, w którym projektujemy. Można powiedzieć, że materiał i konstrukcja sterują tym, jak coś ma wyglądać i funkcjonować. Ewolucja moich projektów przebiegła naturalnie. Jest wynikiem rozwoju zawodowego i możliwości projektowych. Udało mi się rozbudować zespół i zbu- dować podstawę do działania projektowego. Idee prezentowane w ramach festiwali designu udało się zastosować w realizacjach komercyjnych. Zawsze interesowały mnie nowe technologie i ich możliwości wykorzystania w codziennym życiu. Projekt „Rokky” wymagał dużo więcej niż zaangażo- wania projektowego. W tym celu w grupie czterech wspólników 3 lata temu powołaliśmy spółkę. W jej ramach opracowaliśmy ekologiczny system ogrze- wania elektrycznego. Kierujemy się założeniem, żeby grzejnik jako obiekt, był jak najmniej widoczny. W tej chwili jest to jeden z najcieńszych grzejników na ryn- ku, co potwierdzają obserwacje z targów branżowych w Mediolanie, w których braliśmy udział. Tworząc markę Rokky, dużo myśleliśmy o tym, jak się korzysta z ogrzewania. Często użytkuje się je nieadekwatnie do zapotrzebowania, marnuje się przy tym energię. Rokky jest rozwiązaniem ekologicznym, bo system niejako „myśli” za użytkownika kiedy ogrzewanie ma działać. Staramy się kierować ten produkt na rynki za- graniczne, gdzie ogrzewanie elektryczne jest lub staje się popularne: Skandynawia, Francja, kraje Beneluk- su. W skład zestawu wchodzi obecnie grzejnik, infra- struktura serwerowa i aplikacja sterująca. Jeśli chodzi o aplikację, staraliśmy się zaprojektować ją tak, żeby użytkownik skorzystał z niej na początku, a później cieszył się z uregulowanych wcześniej parametrów. Dzięki temu nie musimy tracić czasu na zapewnienie sobie jednej z podstawowych potrzeb – komfortu cieplnego w środowisku, w którym przebywamy. Rokky, , należy do grupy produktów, które dyskretnie, ale skutecznie mają usprawniać nam życie i dawać kom- fort. Dzięki takim rozwiązaniom jak Rokky mamy nadzie- ję, iż odbiorca będzie miał więcej czasu na obszary życia, które dają mu poczucie pełnej radości, niezakłóconej przez wykonywanie powtarzalnych czynności. J a c e k R y ń S t u d i o Absolwent wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2010), w której się doktor yzował w 2019 roku. Na macierzystej uczelni pracuje od 2012 roku. Odbył staż w Droog w Amsterdamie (2007). W latach 2011–2014 był projektantem w firmie Terma. Od 2008 roku wspólnie z Pauliną Ryń prowadził studio Razy2. Od roku 2020 biuro projektowe funkcjonuje pod nazwą Jacek Ryń Studio. Trzon zespołu stanowią projektanci wzornictwa: Elżbieta Maruszczak i Mateusz Macoch. Jacek Ryń projektuje przedmioty codziennego użytku, oświetlenie, elementy przestrzeni publicznej, a także urządzenia rehabilitacyjne. Jest autorem wielu wdrożonych produktów, w tym grzejnika PLC, któr y zdobył tytuł Dobr y Wzór 2014 (Instytut Wzornictwa Przemysłowego) oraz Must Have 2015 na Łódź Design Festival. Brał udział w pracach przy urządzeniu do rehabilitacji Pictor, które zostało uhonorowane wyróżnieniem Polski Produkt Przyszłości, przyznanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w 2013 roku. Był członkiem Rady Programowej Gdynia Design Days 2015 i 2016. Od 2016 roku jest prezesem spółki Rokky, zajmującej się produkcją inteligentnych systemów ogrzewania elektr ycznego. w w w . j a c e k r y n . p l w w w . r o k k y . c o

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=