

wywiad
X
design
sierpieñ 2017
[
BIZNES meble.pl
49
f
ogniwem i generują koszty, z reguły pro-
jekty powstają na podstawie zdjęć, np.
z czasopism i jest to dla mnie niedopusz-
czalne. To również miałem na myśli mó-
wiąc o tym, że Polacy korzystają z usług
stolarzy. Replikę można zrobić samemu
i wstawić do swojego domu, natomiast nie
można zlecać ich wykonania, handlować
nimi, zacząć tego produkować i sprzeda-
wać.
I jeszcze podpisywać: mebel inspirowany
projektem np. firmy Vitra.
Dokładnie. A jeśli chodzi o meble in-
spirowane, sprzedawane na dużą skalę,
to już nie są repliki, tylko kopie, z reguły
są to meble przywożone z Azji masowo,
w kontenerach, ponieważ cena skopiowa-
nego projektu Vitry, który figuruje pod
inną nazwą i pochodzi z Azji wynosi od
kilkunastu do kilkudziesięciu złotych,
w zależności od formy zakupu. Nie jest
to etyczne. Oryginalne produkty, takie
jak fotel czy krzesło, kosztują ponad ty-
siąc złotych. Niestety, trafiają do klientów
którzy bardzo często są świadomi jakiego
zakupu dokonują.
Czy ma Pan pomysł jak z tym walczyć?
Powiem szczerze, że nie jest to moja
rola, ale naszą rolą jest uświadamianie.
Polacy nauczyli się już palenia stert pod-
rabianej odzieży znanych światowych
marek, może czas na ostentacyjne uty-
lizowanie mebli i napiętnowanie w tele-
wizyjnych programach. Martwe prawo
niczego tutaj nie zmieni, trzeba raczej
zmienić świadomość. Dlaczego np. wMe-
diolanie wszystkie eksponaty, które mają
być wystawione na targach są sprawdza-
ne? Projektanci przesyłają informacje
o wszystkich prezentowanych projektach.
Właśnie dlatego, żeby uniknąć Vitry pod
inną nazwą za kilkadziesiąt złotych. Jeżeli
organizatorzy targów nie wprowadzą tego
typu obostrzeń w ramach swojej działal-
ności i udostępniania powierzchni wysta-
wienniczych, jeżeli nie spojrzą na to w ten
sposób i nie zatrudnią fachowców, którzy
się na tym znają, to nie jesteśmy w stanie
tego ograniczyć, bo nikt tego nawet nie
weryfikuje. Nie zapominajmy że dotyczy
to też platform i czasopism branżowych,
w których pojawiają się reklamy tych pro-
duktów. To jest przecież problem, który
wpływa na sprzedaż mebli, a w związku
z tym na projektantów, którzy mebli nie
będą projektować, a producenci nie będą
ich produkować. Poza tym jest przecież
duża część producentów, którzy produku-
ją meble na Zachód, jako podwykonawcy,
nie są zainteresowani wewnętrznym ryn-
kiem, bo sprzedaż dobrze im idzie, mają
wysokie obroty.
Do czasu…
No właśnie, a kiedy nadchodzi zała-
manie na rynku, to producent wzywa:
ratuj, zaprojektuj jakąś linię produktową.
A gdy sytuacja się unormuje, to wraca-
my do punktu wyjścia. Co gorsza, mało
jest przypadków, w których projektanci
zapraszani są do współpracy w sytuacji,
Srebrny Niedźwiedź to nagroda zdobyta na targach
w Berlinie za kolekcję biżuterii dla rodzinnej firmy.
Lampa„Parabolica”, prod. Nowymodel.org.
Panel multimedialny.
Stół
„Vis@Vis”z kontenerami.